SME v utorok
Jan Amos Komenský už pred tristo rokmi hovoril to, čo je aktuálne aj dnes: zmeniť školy z memorovacích inštitúcií na školy tvorivé. Hoci sa narodil v roku 1592, jeho myšlienky a dielo sú uznávané dodnes. Práve on prišiel s myšlienkou, že žiaci by nemali len slepo memorovať cudzie myšlienky, ale mali by si vedieť utvoriť vlastný úsudok - a k tomu by ich mali učitelia viesť. "Len slová nemôžu poučiť. Až slová ako znaky vecí, teda v úzkej spojitosti s vecnou skutočnosťou a ľudskou chápavosťou, s rozumom, sú účinnou cestou k poznávaniu," hovoril Komenský.
Za najprirodzenejšiu metódu pri vyučovaní považoval dialóg, najmä nepripravený, ale aj pripravené scénky, ktoré zo školy robia hru, spríjemňujú a oživujú vyučovanie. Podľa neho sa učitelia stále musia snažiť vtiahnuť žiakov do učenia. "Je prirodzené, že ten, kto sa nesie alebo vezie, nedáva pozor na cestu, kým ten, kto musí ísť sám, rozhliada sa, aby tu nespadol, aby tu nezablúdil." Nikdy by si tiež nemali myslieť, že učivo je také ľahké, že nie je potrebné ho podporiť príkladmi, ukážkami, či zaujímavosťou.
Mnohé z jeho myšlienok zdôrazňuje aj reformný projekt Milénium z roku 2000, ktorý hovorí o vnútornej zmene škôl z memorovacích inštitúcií, na školy tvorivé a humánne.
Napriek tomu, že učitelia Komenského uznávajú ako učiteľa učiteľov, nie všetci poznajú jeho myšlienky. Čo Komenský hovoril? Ako má podľa neho vyzerať vyučovacia hodina?
Aký má byť dobrý učiteľ?
Plus niečo o tom, prečo si ani tohto roku nebudú môcť začínajúci učitelia zobrať pôžičky.
To všetko sa dočítate v utorok, v denníku SME