„Dôvod, prečo sa nechávam fotografovať je, aby som pomohla pochopiť moju hudbu. Väčšina ľudí má omnoho vyvinutejší zrak než sluch. Ak uvidia istú emóciu na fotke, potom pochopia aj hudbu," povedala Björk pre Index magazine v júli 2001. FOTO - WWW.BJORK.COM
Keď vznikne o žijúcom hudobníkovi kniha, spravidla sa tak stane pre to, aby sme sa dozvedeli pikantné podrobnosti o jeho súkromnom živote. Našťastie, ešte stále existujú aj texty, ktoré vznikli z potreby vyrovnať sa hlavne s hudbou.
Avantgarda? Ale kdeže
Už desať rokov speváčka a skladateľka Björk vydáva albumy pod vlastným menom. Jej nezameniteľný hlas a pesničky vzbudzujú protichodné reakcie: buď ich milujete, alebo neznášate. Nikto však rodáčke z Islandu nemôže uprieť takú zriedkavú schopnosť pravidelne vnášať do populárnej hudby osvieženie.
Hoci väčšina ľudí považuje jej skladby za avantgardné a jej správanie za extravagantné, spôsob akým Björk robí hudbu a prezentuje sa na verejnosti, je prirodzený. Nie je v tom snaha odlišovať sa za každú cenu, skôr túžba byť sama sebou, bez ohľadu na to, čo si o tom myslí okolie. Jeden z najlepších dôkazov ponúka kniha americkej hudobnej publicistky Evelyn McDonnellovej, ktorá nedávno vyšla v českom preklade vo vydavateľstve Volvox Globator.
Pohľad za zrkadlo
„My, hudobní kritici, sme smutne známi posadnutosťou po škatuľkovaní. Pletieme si svoju prácu s povolaním zoológov, snažíme sa všetko zaradiť do rodov a druhov, pričom sa naivne domnievame, že tak ľuďom pomôžeme pochopiť tajomné posolstvo hudby. Niekedy zabúdame, že ľudia sa tomuto tajomstvu chcú radšej poddať a nie ho odhaľovať." Týmto prekvapivým vyznaním sa končí úvodná kapitola knihy, ktorej autorka nakreslila vydarený portrét Björk.
Knihu písala štyri roky. Za ten čas hviezdu niekoľkokrát vyspovedala a študovala jej pesničky. Evelyn McDonnellová stále píše predovšetkým o hudbe, nie však vyprahnutým teoretickým jazykom. Z textu vystupuje Björk ako kreatívna osobnosť, ktorá si tvrdohlavo kráča svojou cestou a občas má aj prekvapivo presné postrehy: „Každý rok sa objavujú nové veci. Keď sa človek vyučí za elektrikára, musí chodiť na školenia, aby držal krok s obdobím. A tak to robí väčšina ľudí s výnimkou rokenrolového priemyslu. Tí len tvrdnú v džínsoch a čiernych bundách a počúvajú gitarové sóla."
V knihe, samozrejme, nechýba samostatná kapitola venovaná spolupráci Björk s režisérom Larsom von Trierom. Asi najcennejšou schopnosťou novinárky je však nachádzanie súvislostí medzi hudbou Björk a životom na jej rodnom Islande, detstvom, ktoré strávila v hipisáckej rodine či súbojmi, ktoré viedla s učiteľmi v hudobnej škole.
Správny timing
Uplynulý rok bol pre Björk v znamení grandiózneho turné takmer po tridsiatich svetových metropolách. Na začiatku novembra jej vyšlo DVD Minuscale. Je to sedemdesiatminútový dokument, ktorý ponúka zákulisný pohľad na koncertnú šnúru po operných domoch s posledným albumom Vespertine, rozhovory s hudobníkmi, ktorí sa na ňom podieľali, a pochopiteľne aj vyjadrenia samotnej Björk.
Monografia prichádza v ideálnom čase - keďže zachytáva ešte aj obdobie po dokončení Vespertine, spríjemňuje tak čakanie na nový album, ktorý podľa informácií z oficiálnej internetovej stránky Björk vzniká v týchto dňoch.