Zakladateľa Parmalatu Calista Tanziho v sobotu zatkli. Prokuratúra ho podozrieva z podvodu. FOTO ARCHÍV - TASR/EPA
Kríza talianskeho potravinárskeho gigantu Parmalat naberá obrátky.
Milánska burza včera pozastavila obchodovanie s akciami všetkých firiem v rámci skupiny Parmalat, pretože tá cez víkend vyhlásila bankrot. Akcie Parmalatu pokladajú trhy za bezcenné - 22. decembra bola ich hodnota iba desatinová oproti septembrovému maximu (3,1 eura), keď sa obchodovali po 11 centov.
V sobotu talianska polícia zatkla Calista Tanziho, zakladateľa a donedávna aj šéfa talianskej firmy. Hrozí mu až 15 rokov väzenia, nakoľko spolu s ďalšími manažérmi a auditormi je podozrivý z podvodu, falšovania dokumentov a ovplyvňovania trhu.
Jeho advokát tvrdí, že nijaké peniaze nespreneveril a v tejto veci ide „iba" o manipuláciu s účtami a predstieranie neexistujúceho majetku s cieľom získať úvery. „Žiadne peniaze nezmizli. Ide iba o neexistujúce aktíva," vyhlásil Michele Ributti. Potvrdil tým niektoré doterajšie vyjadrenia vyšetrovateľov a poprel rôzne obvinenia v médiách. Vyšetrovatelia už minulý týždeň uviedli, že manažéri Parmalatu vymýšľali obchodné a finančné kontrakty, ktoré predkladali bankám, aby od nich firma získala nové peniaze. Tieto úvery potom skupine pomáhali kryť vzniknuté prevádzkové straty.
Polícia vzniknutú účtovnú dieru odhaduje až na desať miliárd eur (410 miliárd korún). Tanzi je hlavnou postavou celej kauzy „európskeho Enronu". Rozsah prípadu sa totiž blíži účtovnému škandálu, pre ktorý pred dvoma rokmi skrachovala americká energetická skupina Enron. Škandál Parmalatu prepukol v polovici mesiaca, keď firma zistila, že jej v účtovníctve chýba niekoľko miliárd. Talianska vláda kvôli firme schválila nový zákon o pomoci významným firmám, ohrozeným bankrotom. (bro, čtk, sita)
História „mlieka z Parmy"
História Parmalatu sa začala v roku 1961, keď 22-ročný Calisto Tanzi prevzal po otcovi starú syráreň a premenil ju na modernú mliekareň, v mestečku Collecchio v blízkosti gastronomickej metropoly Parma. Novú fabriku nazval Parmalat, čo je zloženina z mesta Parma a „latte" (po taliansky mlieko). Za 40 rokov sa stala tretím najväčším výrobcom potravín v Európe (po koncernoch Nestlé a Danone) a najväčším v Taliansku.
Dnes má zastúpenie na štyroch kontinentoch, vlastní 139 závodov v 30 krajinách, kde zamestnáva takmer 35-tisíc ľudí. Veľký úspech mu priniesol predaj trvanlivého mlieka. Firma založila podnikateľskú stratégiu na stále nových a nových nápadoch - vyrábala mlieka obohatené o vitamíny, vápnik a bielkoviny alebo príchute. Okrem mlieka produkuje jogurty, šťavy, omáčky, syry, polievky a - pochopiteľne - pizzu. Popularitu výrobkom prinášali aj nápadité obaly.
Parmalat je stále rodinným podnikom - Tanziovci vlastnia prostredníctvom svojho holdingu 50,02 percenta akcií. Hospodárske výsledky firmy boli ešte vlani priaznivé, čistý zisk stúpol o 15 percent na 252,1 milióna eur. (čtk)