Brusel 2. októbra (TASR) - Európska únia (EÚ) v úsilí upokojiť obchodníkov a podporiť medzinárodný obchod požiada spotrebiteľov, aby vymenovali prekážky pri nákupe tovaru v zahraničí.
Vytvorenie plne integrovaného trhu pre pohyb kapitálu, tovaru a služieb je veľkým cieľom EÚ. A hoci má spoločný európsky trh priniesť viac výhod spotrebiteľom a podporiť medzištátnu komerčnú aktivitu, najnovšie prieskumy verejnej mienky zistili, že spotrebitelia nemajú dôveru k nákupom v zahraničí.
Európska komisia (EK) preto predloží dokument, ktorého cieľom je rozprúdiť diskusiu o zlepšovaní obchodných metód v únii. Hovorca EK Thorsten Münch totiž upozornil na predpoklad, že vnútorný trh nebude pre spotrebiteľov rovnako výhodný ako pre podniky. Ako povedal pre agentúru Reuters, spotrebitelia si totiž nie sú istí svojimi právami pri nákupoch v zahraničí.
EK žiada spotrebiteľské asociácie a malé podniky z celej EÚ o odpovede na zoznam otázok a do polovice januára bude zbierať ich návrhy na spôsob reformy prístupu EÚ k otázke ochrany spotrebiteľov. Rôzne reakcie podnikov a spotrebiteľov na výhody spoločného európskeho trhu sú pritom najviditeľnejšie v oblasti elektronického obchodu. Hoci internet umožňuje spotrebiteľom znižovať náklady a priamo kupovať tovar a služby po celej Európe, elektronická aktivita podnik-spotrebiteľ predstavuje len zlomok služieb podnik-podnik.
EK vo svojom dokumente uznáva, že súčasné pravidlá EÚ o ochrane spotrebiteľa a o marketingových metódach sú roztrieštené a nezodpovedajú rapídnym zmenám na trhu. Tento problém sa ešte viac zhorší, keď EÚ príjme nových členov s rôznymi tradíciami v tejto oblasti. Urýchlené kroky musí Brusel prijať najmä s ohľadom na uvádzanie bankoviek a mincí eura do obehu, ktoré umožnia kupujúcim porovnávať ceny v 12 členských štátoch.
Napriek tomu sa medzinárodný predaj nemusí zvýšiť, ak spotrebitelia nebudú mať istotu v otázke svojich práv pri nákupoch v zahraničí. Uvedenie eura do obehu pritom poskytuje veľkú príležitosť pre rozvoj vnútorného trhu pre spotrebiteľov. "Ak sa tak nestane, obyvatelia nadobudnú dojem, že kľúčový projekt EÚ je pre ich každodenný život bezvýznamný a slúži len záujmom podnikov," cituje z dokumentu agentúra Reuters.
* 1 sov