Londýn 2. októbra (TASR) - Európske maloobchody očakávajú výrazný nárast nákladov spojené so zavádzaním eura do obehu a pätina plánuje zvýšiť ceny a preniesť toto bremeno na spotrebiteľa.
Prieskum spoločnosti Gartner Consulting zistil, že 214 respondentov v štyroch najväčších európskych krajinách a Británii očakáva zvýšenie nákladov v priemere o 5,3%. Takmer dve pätiny maloobchodov je schopných absorbovať tieto náklady, no 20% zvýši ceny, aby vykompenzovali dodatočné výdavky na softvér, hardvér a školenie zamestnancov.
Ako informuje agentúra Reuters, 1. januára 2002 vojde do obehu približne 50 miliárd nových mincí a 15 miliárd bankoviek a predovšetkým obchody budú čeliť počiatočnému náporu zmätených spotrebiteľov, ktorí sa budú chcieť zbaviť množstva mincí a bankoviek národnej meny.
Prieskum zistil, že len 28% obchodov je presvedčených o pripravenosti spotrebiteľov na konverziu a vytýkajú vládam, že maloobchodnému sektoru poskytli príliš malú podporu v prípravách. Podľa ich názoru totiž obchody môžu podniknúť praktické kroky pre zvýšenie dôvery spotrebiteľov, avšak takéto opatrenia môžu byť úspešné jedine vtedy, keď vlády budú pokračovať v rozsiahlej a koordinovanej informačnej kampani.
Najpalčivejšia je pritom otázka zabezpečenia dostatočného množstva mincí a bankoviek pre obchody a spotrebiteľov ešte pred oficiálnym termínom. Svedčí o tom fakt, že 65% respondentov žiada skoršie uvoľnenie novej meny s cieľom zabezpečiť plynulý prechod.
Napríklad, Nemec, ktorý si bude chcieť 1. januára kúpiť balíček žuvačiek a zaplatiť 100-markovou bankovkou, má právo si ju vymeniť za eurá, keďže nemecká marka v tomto dni končí svoju púť legálneho platidla. Holandská sieť Ahold zas očakáva, že v období konverzie bude potrebovať dvojnásobok priemerného denného objemu hotovosti.
Podľa súčasnej situácie však spotrebitelia budú mať pred 1. januárom k dispozícii len mince. Maloobchody majú preto vážne obavy, že v systéme nebude dostatok hotovosti, aby sa zabránilo vážnym problémom.
Prekvapujúci nie je ani fakt, že štyri pätiny obchodov v eurozóne žiada daňové úľavy na zmiernenie nákladového zaťaženia.
Celkový obraz všeobecného zmätku okolo konverzie dokresľuje vyjadrenie väčšiny francúzskych a talianskych obchodov, že očakávajú pokles výdavkov v konverznom období, kým väčšina španielskych respondentov očakáva ich zvýšenie a nemecké obchody nepredpokladajú žiadne zmeny.
Hoci Británia možno nikdy nepríjme euro, jej hospodárstvo pocíti vplyv novej meny. Tri štvrtiny britských obchodov v turistických oblastiach sa pripravujú na euro a z nich viac než 80% bude peniaze novej meny akceptovať.
* 1 sov