znalecký posudok týkajúci sa technického stavu autobusu. Podľa neho ručná brzda na autobuse nebola síce úplne technicky v poriadku, vodič však mohol zabrániť nehode.
V osudnú augustovú nedeľu autobus smerujúci na svätú púť do Úhornej ostal stáť na nebezpečnej zákrute v horskom teréne na Pačianskom kopci pre technickú poruchu. Vodič autobusu zatiahol ručnú brzdu, vystúpil, aby zistil, prečo autobus vypovedal službu. Vozidlo sa však dalo do spätného pohybu. Na Pačianskom kopci vtedy zomrelo jedenásť pútnikov. Dve obete podľahli zraneniam v nemocnici.
„Príčinou slabej účinnosti ručnej brzdy bol nefunkčný ventil. Nebol vypustený všetok vzduch zo zadných brzdových pružín valcov. Vodiča to však nezbavuje trestnej zodpovednosti. Skôr, ako vystúpil, mal okrem ručnej brzdy zaistiť autobus proti spätnému pohybu zaradením rýchlostného stupňa. Okrem toho autobus mal zaistiť zakladacím klinom. Najrozumnejším riešením by však bolo nechať všetkých cestujúcich vystúpiť," vysvetlil Kočiš. Ako dodal, skúsený vodič mal v tak nebezpečnom horskom teréne odhadnúť možné riziko. (ek)