Raghu Ráj. FOTO - ČTK
PRAHA - Fotografie, čo dokumentujú následky priemyselnej havárie v indickom Bhópále a ktoré priamo na mieste urobil slávny indický fotograf Raghu Ráj, sú na výstave Éxposure - Bhópálská tragédia a jej obete. Tá až do 8. februára trvá v Galérii Leica na Pražskom hrade.
Raghu Ráj je členom najslávnejšej fotografickej skupiny Magnum. Na miesto tragédie sa vrátil po osemnástich rokoch. „Zavolali mi z Greenpeace, a prosili ma, aby som sa na miesto po toľkých rokoch vrátil. Chceli vedieť, čo sa tam zmenilo." On potom zaznamenal všetky problémy, s ktorými sa tam dodnes ľudia trápia.
Tretieho decembra 1984 uniklo z továrne americkej firmy Union Carbine viac ako štyridsať ton smrteľne nebezpečných plynov. Počas jedinej noci na následky otravy niekoľko tisíc ľudí zomrelo a ďalších viac ako stotisíc katastrofa zasiahla a dodnes trpia následkami. „Postihnutí sú dokonca aj vnuci tých, čo osudnej noci pocítili katastrofu. Prišiel som do Bhópálu ráno po výbuchu, keď boli všade samí mŕtvi. Ďalší umierali a všade bolo úplné ticho," povedal autor novinárom.
Jeho fotografie videl celý svet. Sú to čiernobiele snímky, ktoré konfrontujú bezprostredné udalosti po tragédii so súčasnými portrétmi obetí. „Keď som prišiel do Bhópálu opäť, chorí ľudia mi hovorili, že ľutujú, že nezomreli rýchlo a hneď, pri nešťastí."
Vystavené fotografie sú plné nešťastia a smrti, hoci Ráj sa väčšinou snaží zachytiť Indiu optimisticky. „Vždy sa snažím čo najdlhšie nazrieť do kontinentu, ktorý milujem." Lenže paradoxne to najsmutnejšie z jadra indickej spoločnosti a náboženstva tvoria tie súbory fotografií, ktoré ho preslávili - Matka Tereza, Posvätné mesto Varánasí alebo Kumbh mélá, s miliónmi pútnikov, čo sa schádzajú v štáte Uttarpradéš na rovnomenný hinduistický sviatok.
Autor: Tomáš Karger