Tento krok bude v rámci únie bezprecedentný a veľmi významný aj pre všetky dnešné i budúce členské štáty EÚ. Ako píše v komentári denník SME, môže sa z neho stať podstatný príspevok do diskusie, ako inštitúcie únie reprezentujú záujmy členských štátov tohto zoskupenia.
Tak ako všade aj na Slovensku sa ozývajú hlasy, že v únii sú spoľahlivé iba inštitúcie medzivládne, lebo členské štáty si tam dokážu obhájiť svoje záujmy, keďže v nich prijímajú rozhodnutia predstavitelia štátov a vlád. Nadnárodné orgány sú často podozrievané, že sa usilujú posilniť moc "Bruselu" ako nikým nevolenej byrokracie. Konflikt medzi EK a Radou ministrov EÚ ukazuje, že tento pohľad je príliš zjednodušujúci.
V novembri minulého roku ministri financií dnešných členských štátov na medzivládnej úrovni rozhodli, že sa voči Nemecku a Francúzsku neuplatnia žiadne sankcie, hoci už tretí rok neudržali svoj rozpočtový deficit pod hranicou troch percent, pripomína SME. Pakt stability, ktorý je súčasťou európskeho práva, pritom výslovne hovorí, že ak sa niečo také stane, musí nasledovať sankcia - pokuta až do výšky 0,5 percenta hrubého domáceho produktu. Nemecko a Francúzsko si však na medzivládnej úrovni "vybavili", že voči nim sa sankcie neuplatnia. Vznikla tak otázka, či je únia zoskupením, v ktorom rozhodujú politici veľkých krajín, alebo spoločenstvom, ktoré sa riadi právom.
Je v záujme všetkých členských štátov, ale predovšetkým krajín malých a menších, aby v únii platili pravidlá a aby platili aj pre veľkých. Je evidentné, že záujem malých a menších v tomto prípade nebráni inštitúcia medzivládna, ale nadnárodná, uzatvára SME.