Bratislava 20. januára (TASR) - Názor, že vstup SR do Európskej únie (EÚ) posilní konkurenciu a tým zníži ceny určitých tovarových položiek, vrátane automobilov, je podľa niektorých distribútorov vozidiel mylný. Skôr naopak, v dlhšom časovom horizonte očakávajú ich rast.
"Počnúc rokom 2006 musia všetky automobily spĺňať prísne bezpečnostné kritériá. Náročnejšie vybavenie vozidiel zdvihne ich cenu o niečo hore," povedal Jiří Hasman, konateľ firmy Škoda Auto Slovensko, s. r. o., Bratislava, importéra vozidiel značky Škoda do SR. Druhým faktorom rastu cien bude zrušenie výnimiek, ktoré umožňujú uplatňovanie odlišných cien tej istej značky pre odlišné trhy. "Bude to zákonite viesť k vyrovnaniu cien značiek medzi jednotlivými krajinami EÚ, pričom ceny automobilov na Slovensku patria dnes k tým nižším." Ako však Hasman ďalej podotkol, vyrovnávanie podľa jeho očakávaní nebude rýchle.
Vstup krajiny do spoločenstva európskych štátov prinesie pre obchod s automobilmi i ďalšie zmeny. Nové pravidlá začnú platiť pre servisné strediská a predajcov. Doteraz zmluvní predajcovia automobilov jednotlivých značiek budú môcť ponúkať vo svojich predajniach aj automobily iných ako zmluvných výrobcov, čo bude v rovnakej miere platiť aj pre opravárenské centrá. Na získanie príslušnej "certifikácie" musia splniť výrobcom stanovené kvalitatívne štandardy.
"Napriek tomu, že z reťazca zmluvných partnerov nám odpadnú tí menej schopní, očakávame aj príchod nových, čím dôjde k zvýšeniu počtu našich partnerov v oblasti predaja, servisu či oboch činností, a to zo súčasných 81 na približne 100," tvrdí vedúci servisných a predajných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko Radoslav Cengel.
V USA prinieslo uplatnenie obdobných pravidiel zánik 40 % dílerov, zvyšných 60 % podľa informácií Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR posilnilo svoje postavenie.