Tisíc rôznych nedorozumení a len jedna jediná arabská noc

Činohra Slovenského národného divadla * Roland Schimmelphennig: Arabská noc * Preklad a dramaturgia: Martin Kubran m Réžia: Martin Čičvák * Hrajú: Zuzana Fialová, Jozef Vajda, František Kovár, Robert Roth a Diana Mórová * Slovenská premiéra: 31. januára

Zľava Zuzana Fialová, Jozef Vajda, František Kovár, Robert Roth a Diana Mórová. FOTO - SND

Základná situácia hry Arabská noc je tak trochu ako zo známej piesne Richarda Müllera. Výťah opäť nechodí, vylomí sa zub na kolese a celé zabehané súkolie jedného výškového bloku sa zasekne. Aj keď má Roland Schimmelphennig za sebou aj žurnalistickú skúsenosť, nemusíme sa v jeho prípade báť banálnej sociologickej vzorky nájomníkov opísaných novinovým žargónom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autor nám skôr kreslí pred očami realitu, ktorá nie je tak celkom realitou, a sen, ktorý už vôbec nie je snom. Divákom, ktorí sa neorientujú, má v bulletine okrem rozhovoru s autorom slúžiť ako pomôcka aj obrázok M. C. Eschera nazvaný Relativita.

SkryťVypnúť reklamu

Tohto známeho grafického dizajnéra fascinovalo vytvárať nemožné štruktúry - stúpajúce a zároveň klesajúce schodiská, interiéry voľne prechádzajúce do exteriérov, fatamorgány blízkeho i vzdialeného - dramatika, ročník 1967, fascinuje vytvárať nemožné vzťahy či akcie.

Počas Arabskej noci je ťažko hovoriť o komunikácii medzi postavami, ide skôr o výmenu vnútorných monológov plných mylných predstáv o tých druhých. Realita sa kdesi záhadne stráca ako tlak vody niekde medzi ôsmym a desiatym poschodím tohto čudesného baraku.

Kým na niektorých exotických motívoch hry sa odráža autorova pracovná skúsenosť z Istanbulu, na formálnej stránke zas cítiť jeho prácu pre rozhlas, kde sú podobné experimenty pomerne bežné. Aby literárnosť hry pripomínajúca v niečom štýl Natalie Sarrautovej fungovala aj na scéne, chcelo by to možno o niečo vášnivejší vzťah medzi divadelnou akciou a jej popisom. V prípade tejto inscenácie však repliky a scénický pohyb nie sú v takom súzvuku, ani v takom nesúzvuku, aby väčšmi bavili či šokovali.

SkryťVypnúť reklamu

Hru ponechal Schimmelphennig takmer bez autorských poznámok, inscenátori teda majú voľnú ruku. Prevažne v Čechách pôsobiaci režisér Martin Čičvák nevyslyšal ani tú jedinú inštrukciu, že fľaša sa má na konci rozbiť. Časť replík dohodol ako rozhovory hercov stojacich na proscéniu do publika - odvážne rozhodnutie, ktoré však potom vyžaduje absolútne čistý inscenačný prístup. V tomto prípade však bolo prinajmenšom nejednotné použitie rekvizít - niekde sa hovorí igelitová taška a donesie sa igelitová taška, niekde sa hovorí moped a jazdí sa na stoličke. Akcie sú poväčšine fiktívne, funkčný výťah, ktorého porucha všetko spustila, sa v absurdnom duchu celej inscenácie použije len pri klaňačke.

František Kovár je rodený herec, ale pre hry iného kalibru. Jeho opravár Hans Lomeier bol priveľmi divadelný a neautentický. Jozef Vajda zas svoju postavu načisto sparodoval až zvulgarizoval. Bláznovstvo zobral smrteľne vážne len Robert Roth, ktorý v postave nazvanej Peter Karpati vytvoril krásnu štúdiu akéhosi nešikovného džina, ktorý sa omylom dostal do fľaše a nevie, ako von. Dve krásne spolubývajúce Fatima a Franciska (Zuzana Fialová a Diana Mórová) udržali pozornosť i mieru štylizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácie hier ako Arabská noc sú potrebné pre hercov, ostatných tvorcov a v neposlednom rade aj pre divákov. Vizuál tejto konkrétnej inscenácie sa mi však nezdá natoľko atraktívny - scéna Toma Cillera je akousi operetnou Escherovou citáciou - aby odôvodňoval použitie veľkej scény. Podobný experiment si totiž z princípu ťažšie nachádza diváka, a to aj vtedy, ak je sám o sebe dokonalý. Nechcem vyslovovať špekulácie, či „bežný" divák bude prebratie spiacej Francisky do vedomého života chápať dostatočne metaforicky. Aj napriek úprimnej úcte k odvahe tvorcov totiž aj mňa na celej inscenácii zaujala viac formálna štruktúra než existenčná panika hrdinov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 637
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 6 647
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 027
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 417
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 059
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 043
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 808
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu