BRATISLAVA - Maďarský premiér Péter Medgyesy včera oznámil, že štát odkúpi 40 percent podielu francúzsko-rakúskej firmy AKA Rt., prevádzkujúcej nedokončenú diaľnicu M5 medzi Budapešťou a juhomaďarským Szegedom. Za menšinový podiel zaplatí 80 miliónov eur. Súkromnú diaľnicu tak po rokoch budú môcť využívať i motoristi, ktorí ju pre vysoké poplatky radšej obchádzali.
Cieľom rozhodnutia vlády je zapojiť diaľnicu M5 do systému diaľničných známok, fungujúceho na ostatných maďarských diaľniciach. Ako dôsledok bude štát vyplácať firme AKA formou prenájmu kompenzácie za straty spôsobené lacnejšími diaľničnými známkami. Tie by mali byť na M5 zavedené od 12. marca a štát za to do konca roku zaplatí 12,5 miliardy forintov (viac ako dve miliardy korún). AKA sa naopak zaviazala do konca roku 2005 diaľnicu dostavať až do Szegedu.
Zavedenie diaľničných známok na M5 je už niekoľko rokov cieľom aktuálnych maďarských vlád a táto otázka bola jednou z hlavných tém volebnej kampane v roku 2002.
Väčšina odborníkov považuje úplné alebo čiastočné platenie prenájmu za diaľnicu za veľmi nevýhodné riešenie. Podľa nich boli pre štát nevýhodné už aj pôvodné zmluvy o výstavbe diaľnice. Medgyessyho vláda pôvodne chcela spoločnosť AKA kúpiť celú, no nepodarilo sa jej zabezpečiť požadovanú cenu. Tú odmietali obe strany upresniť, mala sa však pohybovať okolo 120 miliárd forintov(asi 19 miliárd korún).
Maďarská vláda, ktorá nastúpila v roku 1990, zistila, že nemá dosť peňazí na výstavbu diaľnic. Pridelila preto koncesiu na ich výstavbu či dostavbu súkromným firmám, ktoré by po určitom čase, zhruba tridsiatich rokoch, diaľnice opäť previedli na štát. Tender na výstavbu diaľnice M5 bol vypísaný v roku 1992 a dnes existujúca časť, dlhá asi 114 kilometrov, bola dokončená v roku 1998. Zostávajúca asi 40-kilometrová časť do Szegedu mala byť podľa zmluvy dostavaná do konca minulého roka.
Diaľnica M5 je považovaná za jednu z najdrahších v Európe. Platí sa za každú jednotlivú jazdu. Cena za osobné auto na celú postavenú trasu robí 3250 forintov (viac ako 500 korún). Väčšina áut preto stále jazdí po starej ceste súbežnej s diaľnicou.
PETER MORVAY