FOTO - ČTK
Súdny proces okolo DaimlerChrysleru pritiahol veľkú pozornosť médií v decembri 2003 v súvislosti so spôsobom pohltenia amerického Chrysleru, vtedy ešte Daimler-Benzom. Podľa Kerkoriana, ktorý vlastní 14 percent akcií Chrysleru, bolo pohltenie Chrysleru dobre naplánovaným podvodom, ktorý spočíval v tom, že sa akcionárom spočiatku hovorilo o „fúzii rovných". V neskoršej etape zjednocovania firiem sa začalo uvádzať, že Daimler-Benz pohltí Chrysler. Kerkorian sa cíti okradnutý o miliardu dolárov a domáha sa jej vyplatenia.
Okrem toho žiada aj udelenie pokuty nemeckej firme. Kerkorian tvrdí, že Nemci prevzali kontrolu nad Chryslerom, ale za to nezaplatili. Od roku 1998, v ktorom došlo k pohlteniu Chrysleru Daimlerom, nebol do vedenia americkej automobilky vymenovaný ani jeden Američan. Z 12 členov správnej rady ich v januári nasledujúceho roka zostane len jeden jediný.
Obhajca DaimlerChrysleru Jonathan Lerner pred súdom vo svojom úvodnom vyhlásení povedal, že Kerkorian na spojení Daimleru s Chryslerom neprerobil. Jeho konto sa touto operáciou zvýšilo o 2,7 miliardy dolárov. Daimler pomohol Chrysleru v pravom čase, lebo jeho náklady rástli a predaj chryslerov v zahraničí začal klesať. Lerner konštatoval, že v prípade spojenia nemeckého a amerického koncernu nedošlo k nijakému podvodu.
Prípad výrazne pripomína kauzu z roku 1915, keď sa v podobnom súboji stretla automobilka Ford a bratia Dodgeovci. Tí, rovnako ako teraz Kerkorian, nástojili na tom, že ich automobilový gigant podviedol slovami o partnerskom vzťahu v koncerne. Podobne teraz Kerkorian tvrdí, že Nemci prevzali kontrolu nad Chryslerom, ale za to nezaplatili. (tasr)