Bratislava 16. februára (TASR) - Technický stav budov slovenských základných (ZŠ) a stredných škôl (SŠ) je nevyhovujúci. Priestorové podmienky však zodpovedajú počtom žiakov a vzdelávaciemu programu škôl.
Vyplýva to zo Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR v školskom roku 2002/2003, ktorou sa bude zaoberať v utorok vláda. Materiál, ktorý vypracoval Štátny pedagogický ústav, predkladá na rokovanie kabinetu šéf rezortu školstva Martin Fronc.
Správa vychádza zo zistení 2825 inšpekcií, ktoré v minulom školskom roku vykonali školskí inšpektori v ZŠ, SŠ a školských zariadeniach. Kontrolovaných bolo 2707 štátnych, 33 súkromných a 82 cirkevných škôl a školských zariadení, čo je 17,3 percenta z celkového počtu škôl.
Podmienky výchovy a vzdelávania v kontrolovaných školách sú primerané. Pretrváva však problém s kvalifikovanosťou učiteľov cudzích jazykov a výchovných predmetov, ako aj neodborným vyučovaním dejepisu a zemepisu. Materiálno-technické vybavenie škôl je na rôznej úrovni, mierne narastá počet výpočtovej techniky. Väčšina škôl bojuje s nedostatkom aktuálnych učebných pomôcok a vhodného školského nábytku. Slabá je tiež vybavenosť žiackych a učiteľských knižníc.
Školy pracujú podľa schválených učebných plánov, konštatuje sa v správe. Učebné osnovy sa dodržiavajú na priemernej úrovni, porušenia sa týkajú slovenského jazyka na prvom a druhom stupni ZŠ. Problémom je tiež nedodržanie počtu a zamerania diktátov, laboratórnych prác z fyziky, prírodopisu a chémie.
Kvalita pedagogickej dokumentácie je prevažne dobrá, vedená v štátnom jazyku na predpísaných tlačivách. Občas sa vyskytuje nesprávne vedená agenda o žiakoch, neúplnosť údajov v triednych knihách, používanie vlastných tlačív a nedovolené opravovanie.