Wifo naďalej predpovedá Európskej únii pomalší hospodársky rast ako USA

Viedeň 18. februára (TASR) - Hospodárstvo 15 krajín Európskej únie by malo do roku 2008 vzrásť o 2,2 % ročne, čo je stále pomalší rast ako v USA, kde ...

Viedeň 18. februára (TASR) - Hospodárstvo 15 krajín Európskej únie by malo do roku 2008 vzrásť o 2,2 % ročne, čo je stále pomalší rast ako v USA, kde sa ekonomika zrýchli o 2,9 %. Také sú odhady rakúskeho Inštitútu pre hospodársky výskum (Wifo), ktoré zverejnil vo svojej februárovej správe. V priemyselných krajinách bude 2,5-% ročné tempo rastu podobné ako v rokoch 1997 až 2003, v ostatných krajinách sa rast očividne zrýchli, tvrdí Wifo.

V nových členských krajinách EÚ sa hospodársky rast v rokoch 2004 a 2005 zrýchli na 3,5 %, prípadne 4 %, potom by sa mal mierne spomaliť a v rokoch 2003 až 2008 by mal predstavovať priemerne 3,5 % ročne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Výmenný kurz eura voči doláru by mal do roku 2008 klesnúť na 1,08 USD, cena ropy by mala zostať pretrvávajúco stabilná, peňažná a fiškálna politika v USA by po roku amerických prezidentských volieb mala byť menej expanzívna, ako po roku 2000.

V roku 2004 by však peňažná a fiškálna politika s nízkou základnou úrokovou mierou a silným znížením daní mala ostať expanzívna. Tieto faktory podporia konjunkturálny rozmach, zároveň však zostria nerovnováhu v hospodárstve, domnieva sa Wifo. Americký deficit tak verejného rozpočtu, ako aj bežného účtu platobnej bilancie by sa mal zvýšiť prinajmenšom na 5 % HDP. Preto hospodárska politika po volebnom roku 2004 naberie mierne reštriktívny kurz.

Základná úroková miera by sa mala v roku 2005 v USA zvýšiť na 3 % a súčasne opatrenia na konsolidáciu rozpočtu stlmia konjunktúru. Hospodársky rast sa do roku 2006 spomalí na 2,3 %, ale potom sa opäť zrýchli na 3 % v roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nemecké hospodárstvo sú výhľady rastu naďalej nevýhodné, tvrdí Wifo. Vysoká nezamestnanosť a znižovanie príspevku sociálneho poistenia utlmia spotrebný dopyt domácností a súčasne zostane investičná pripravenosť podnikov mierna, čo bude tiež dôsledkom silného zhodnotenia eura. Preto bude nemecké hospodárstvo v rokoch 2004 a 2005 rásť len o 1,3 %, prípadne 2,2 %, takže sa zotaví menej ako v 15 štátoch EÚ, kde bude hospodársky rast v rozmedzí 2 % až 2,5 %. Informovala o tom rakúska agentúra APA.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 403
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 024
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 396
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 083
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 674
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 619
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu