Londýn 8.októbra (TASR) - V najnovšej správe britského Centra pre zahraničnú politiku (Foreign Policy Centre, FPC) sa uvádza, že Britov nemožno považovať za antieurópanov, ale oveľa výstižnejšie by bolo ich označenie ako "skeptikov z neznalosti".
Podľa správy "antipatia voči euru bezprostredne súvisí so stupňom nevedomosti". Takmer 70 % Britov podľa prieskumu z apríla tohto roka považuje svoju informovanosť o eure zatiaľ za nedostatočnú. Je to o 25 % horší výsledok ako priemer v EÚ.
FPC tvrdí, že proti sloganu denníkov The Sun a The Daily Mail "Zachráňte libru" treba postaviť opačné heslo. Kampaň za získanie podpory v budúcom britskom referende o vstupe do Európskej menovej únie (EMÚ) musí ponúknuť hospodárske, politické a vlastenecké argumenty, a to také, ktoré sa priamo dotýkajú každodenného života Britov.
Podľa FPC by mali medzi ne patriť porovnávania maloobchodných cien. Fľaša Coca Coly je v Británii o 70 % drahšia ako v Británii. Ford Focus stojí na ostrovoch o 65 % viac ako v Dánsku. A britský zákazník za Vauxhall Asra dokonca zaplatí o 70 % viac. Nadnárodné monopoly sa teraz ocitli pred voľbou vstúpiť na trh s 300 miliónmi konzumentov, ale zostať na relatívne malom (britskom) trhu so 60 miliónmi obyvateľov, kde sa ich investície stanú prakticky nerentabilnými.
FPC, ktorej členmi sú odborníci na výskum verejnej mienky, podnikatelia, národohospodári a šéfovia médií, vo svojej správe uvádza, že "bitka (o euro) sa dá vyhrať", ak sa teraz naformulujú jej ciele a začne sa onedlho. Pretože kampaň k samotnému referendu bude určite krátka. Uviedol to rakúsky denník Der Standard.
* jns gl