Trhové vzťahy vytvorili dopyt po ekonomických poradenských službách aj na Slovensku. Tým vznikla pomerne široká konkurencia medzi domácimi a zahraničnými poradenskými firmami. V prvej fáze transformácie boli zahraničné firmy prínosom najmä v oblastiach privatizácie a rozvoja kapitálových trhov, kde neboli z našej strany adekvátne skúsenosti.
Postupom času sa však situácia mení a aj domáce firmy sa etablujú v uvedených oblastiach. Napriek tomu mnohé väčšie firmy uprednostňujú zahraničné poradenské firmy, i keď sú oveľa drahšie ako domáce. Domáce poradenské firmy sa etablovali najmä v organizačnom, personálnom a podnikateľskom poradenstve.
Je vhodné ozrejmiť si, z akých podnetov klienti najviac využívajú poradenské služby. V našich pomeroch nemáme presnejšiu štatistiku, ale vo vyspelých európskych krajinách ide o nasledovné aspekty:
1. Nedostatok vlastného personálu na riešenie problémov, resp. neefektívnosť zamestnávať špecializovaných pracovníkov.
2. Získanie informácií, ktoré klient nemá a nemôže si ich zohnať.
3. Získanie nestranného odborného stanoviska, ktoré nie je závislé od klientovho stanoviska.
4. Identifikácia, diagnostifikácia a riešenie problému, resp. viacerých problémov vo firme.
5. Vypracovanie a zavedenie nových metód a systémov pre riadenie firmy, resp. organizácie.
6. Realizácia organizačnej zmeny a prekonanie prekážky pri ceste k zmene.
8. Školenie personálu a riadiacich pracovníkov.
9. Kombinácia uvedených aspektov.