Recruitment je rozhodne jednou z najzaujímavejších činností HR manažérov. Svoju nezameniteľnú úlohu tu zohrávajú tradičné metódy a médiá, ako sú noviny, špecializované časopisy, vyhľadávanie prostredníctvom personálno-poradenských firiem či využitie osobných kontaktov. Celé portfólio nových nástrojov v oblasti recruitmentu ponúka vyhľadávanie zamestnancov s využitím siete internet, teda e-recruitment.
Príprava stratégie
Začnite popisom vašej organizácie. Snažte sa neostať iba na povrchu, odlíšte svoju firmu od ostatných. Predstavte ju podrobným a detailným popisom zdôrazňujúcim jej výhody a jedinečnosť. Jasne popíšte jednotlivé funkcie, možnosti tréningov a ďalšieho rastu. Preberte životný štýl typický pre organizáciu a miesto, kde sa nachádza. Nezabudnite pritom na kľúčové slová, ktoré potenciálnym uchádzačom pomôžu vybrať si práve váš inzerát. Pokiaľ bude prezentácia svojím obsahom dávať odpoveď na otázku tých najschopnejších - Prečo by som sa mal snažiť pracovať pre vašu spoločnosť? - bude sa vám s najlepšími ľahko komunikovať.
Firemná www prezentácia
Pri každom recruitmente začíname väčšinou pri sebe. Hľadáme vnútorné zdroje firmy. Aj pri e-recruitmente môžeme zvážiť použitie časti vlastnej www prezentácie. Vlastná www stránka sa môže stať veľmi účinným marketingovým nástrojom, fungujúcim 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Umožní inzerovať okamžite a ušetriť tak čakanie typické pre iné média. Skráti sa tiež doba získania odpovedí potenciálnych kandidátov. Pokiaľ začínate s recruitmentom pomocou internetu, zvážte vytvorenie špeciálnej sekcie Voľné miesta v rámci prezentácie vašej spoločnosti.
Keď budete pripravovať dizajn alebo re-dizajn vašej stránky, dobre sa pripravte na konkurenčné prostredie. Na internete máte možnosť sledovať svoju recruitingovú konkurenciu v akcii, takže než sa pustíte do diela, poriadne to využite a poučte sa. Nezabúdajte, že internet sa neustále mení a jeho možnosti rastú každým dňom. V rozumnej miere sledujte vývoj technológií a rozprávajte sa o nich so svojim webmasterom. Grafika a ďalšie nástroje vám môžu v pravý čas pomôcť získať konkurenčnú výhodu.
Buďte aktuálni - pokiaľ na svojej stránke budete chronicky vykazovať poslednú zmenu pozícií v októbri minulého roku, asi čoskoro prestanete byť v kurze. Myslite tiež na svojho kandidáta, na to, ako sa na vašu stránku dostane, ako sa dozvie všetko, čo potrebuje na rozhodovanie a ako mu dáte možnosť sa nenásilne ozvať či získať ďalšie informácie. Tu ale pozor. Je potrebné uvedomiť si, že internet nie je médium masovo oslovujúce populáciu. Naopak, jeho princípom je indi-viduálna komunikácia. Ak nebudete odpovedať odosielateľom životopisov, žiadostí o zamestnanie, prípadne žiadostí o poskytnutie ďalších informácií, odradíte ich, pretože im dáte najavo, že vám žiadne indivíduum nestojí za čas a úsilie mu odpovedať.
Špecializované job servery
Job servery sú www prezentácie iných firiem, ponúkajúce prezentáciu vašej ponuky. Podľa typu a úrovne hľadanej pozície, regiónu a ďalších špecifík je možné zvoliť pre zverejnenie e-inzerátu niektorý z veľkých job serverov - generalistov, stránku úzko špecializovaného job servera či stránku personálnej agentúry alebo personálno-poradenskej spoločnosti.
V tejto oblasti možno naďalej očakávať dynamický vývoj - pravdepodobne sa ďaleko viac než doposiaľ budú presadzovať job servery špecializované na určitý odbor (informačné technológie či bankovníctvo) a v rámci neho i na vyššie pozície, ktoré sa doposiaľ na internete zdajú byť akosi bezprizorné. Zároveň je možné očakávať rozšírenie portfólia služieb veľkých job serverov, najmä s ohľadom na využitie databáz kandidátov, ktoré sa im podarilo zhromaždiť. Bude však nevyhnutné, aby sa podstatne zlepšila úroveň poskytovaných informácií, čo si vyžiada určité softvérové úpravy, ako aj väčšiu pozornosť kandidátov, ktorí dávajú svoje údaje k dispozícii. Veľké servery sa pravdepodobne stanú ešte väčšími, tie menšie buď zaniknú, alebo sa budú užšie špecializovať.
RICHARD HES
Chairman of IT Practise Group,
Arthur Hunt - Human Resources Consulting