Poradenská spoločnosť Client & Partner sa rozhodla v rámci zvyšovania kvality svojich produktov a produktivity práce, s cieľom zvýšiť spokojnosť klientov vykonať prieskum spokojnosti klientov s poskytovanými poradenskými službami na slovenskom trhu. Zvažovali sme, koho zadefinovať ako segment výskumu, nakoniec sme sa rozhodli pre najnáročnejšiu skupinu zahraničných a slovenských manažérov obchodných a výrobných spoločností s majoritným vlastníctvom zahraničnej firmy, t.j. manažérov, ktorí pracujú v prostredí profesionálnej medzinárodnej podnikateľskej kultúry a majú možnosť porovnať slovenskú ponuku, resp. realizáciu poradenstva so zahraničnými poradenskými firmami.
Úspešne sme oslovili 126 manažérov, ktorí v rámci výkonu svojej práce prichádzajú do styku s firmami poskytujúcimi poradenstvo v oblasti personalistiky, manažmentu, marketingu a financií. Štatistickým spracovaním tohto výskumu sme získali okrem iného i zaujímavú štruktúru kategórií, ktorú možno označiť za zoznam pozitív a rizík spolupráce zahraničných klientov so slovenskými poradenskými spoločnosťami.
Štruktúra pozitív i rizík obsahuje prakticky dve až tri desiatky rôznych kategórií, z priestorových dôvodov sme sa rozhodli prezentovať po troch najvýraznejších kategóriách, ktoré mali celkovo 60-70-percentnú významnosť.
Na strane rizík boli najčastejšie uvedené:
- Spolupráca s firmou, ktorá priamo alebo nepriamo (prostredníctvom dcérskych firiem) spája personálne výbery s poradenstvom, presnejšie rozvojovými programami. Toto spojenie priam nabáda získavať kandidátov do databáz prostredníctvom špecifických testov, uskutočňovaných priamo na rozvojových programoch. Možným výsledkom je, že klient, ktorý využije možnosti takejto „spolupráce“ prostredníctvom rozvojových programov, začne časom prichádzať o kľúčových ľudí. Je zrejmé, že táto činnosť je ďaleko za hranicou morálky a etiky poradenskej práce, na slovenskom trhu je však pomerne bežnou aktivitou. (Pozn.: Sám autor článku bol v posledných rokoch dvakrát objektom ponuky personálneho výberu i renomovaných spoločností na základe rozvojového programu iného klienta.) Podľa informácií respondentov spájanie týchto dvoch činností (personálne výbery a tréningové programy) sa považuje v európskom meradle za neetické.
- One-man-show firmy, t.j. honosne a atraktívne znejúce názvy poradenských firiem, prezentujúce sa členstvami v svetových poradenských sieťach, prezentujúce sa významnými konzultantmi a lektormi, resp. významnými spoločnosťami ako klientmi, často však firma jednej kancelárie a jedného človeka, pričom časom ako klient častokrát zistíte, že s uvedenými konzultantmi prišiel do styku zväčša raz pri debate o potenciálnej spolupráci a s klientmi, ak vôbec, tak pri bezvýznamných aktivitách.
- Tzv. externisti, t.j. konzultanti, lektori, resp. odborníci (špecializujúci sa podľa výskumu hlavne na oblasť komunikácie, resp. predaja), pracujúci na základe živnosti prakticky s ktoroukoľvek poradenskou spoločnosťou. Výsledkom podľa výskumu je, že napríklad do vyhláseného výberového tendra sa prihlásil takýto človek trikrát s tým istým produktom, ale raz ako živnostník a ešte dvakrát ako externý konzultant dvoch rôznych poradenských firiem s tromi rôznymi cenami, pričom rozdiel v cene toho istého produktu bol až 350 %.
Na strane pozitív boli uvádzané najčastejšie tieto skutočnosti:
- Rozvinutý poradenský trh na Slovensku so širokým portfóliom produktov v oblasti manažmentu, marketingu, personalistiky, ľudských zdrojov, personálnych výberov, tréningových programov, finančníctva atď. Podľa názorov zúčastnených je tento trh neporovnateľne širší ako v mnohých krajinách EÚ, najčastejšie boli uvádzané Španielsko, Portugalsko, Grécko, často i Dánsko, Francúzsko a Rakúsko.
- Vysoká odbornosť konzultantov a znalosť medzinárodného know-how, ktoré je však často špecificky implementované do slovenského prostredia s významnými interkulturálnymi rozdielmi voči rozvinutým krajinám, resp. materským firmám v zahraničí, táto skutočnosť podľa výskumu dáva vysoké predpoklady pre úspešný poradenský proces.
- Odborná prax a jazykové schopnosti konzultantov sú veľmi cenenou devízou slovenských konzultantov, na základe prieskumu slovenskí a českí konzultanti a poradcovia patria k najlepšie pripraveným z pohľadu krajín bývalého východného bloku. V týchto krajinách veľmi často vykonávajú činnosť konzultanta ľudia, ktorí pracovali 3-5 rokov v TOP manažmente úspešných firiem.
Čo dodať k výsledkom tohto prieskumu?
Čo sa týka rizík, musíme si žiaľ uvedomiť, že nás tak vidia zahraniční klienti, schopní a ochotní porovnávať. Máme spätnú väzbu od bonitného klienta, ktorý je schopný slovenské poradenstvo akceptovať a zaplatiť zaň. Neostáva nám nič iné, len buď sa rozčúliť, alebo sa z toho poučiť a snažiť sa eliminovať riziká súčasnej a potenciálnej spolupráce zahraničných klientov so slovenskými konzultantmi.
Čo sa týka pozitív, myslím, že môžeme byť hrdí na výsledky svojej práce na základe hodnotenia zahraničných klientov. Nebolo by však dobré zaspať na vavrínoch. Už dnes treba byť strategicky pripravený na vstup Slovenska do EÚ, netreba sa báť nutnosti otvorenia slovenského trhu zahraničnej konkurencii, veď už dnes dokážeme v porovnaní s ďaleko rozvinutejšími krajinami a ich trhmi nielen držať krok, ale byť i lepší.
PETER CIGÁŇClient & Partner