* Diagnóza (formulácia zadania klientom - odberateľom, plánovanie koncepcie projektu poradcom, zmluvný vzťah)
* Analýza (zabezpečovanie podkladových materiálov, analýza údajov a problémov, syntéza)
* Riešenie (vypracovanie návrhov riešení, hodnotenie alternatív a variantov, plánovanie realizácie)
* Realizácia (školenie personálu, odovzdanie výsledkov, pomoc pri realizácii, návrhy na úpravy, autorský dozor)
* Ukončenie (vyhodnotenie, záverečná správa, oponentúra, odovzdávací protokol, vysporiadanie záväzkov).
Základné pravidlá profesionálneho poradenstva vychádzajú zo zásad FEACO - Federatión Européene des Associations de Conseils en Organisation v Bruseli v roku 1993. Podľa nich je nutné pri výbere poradcu, resp. poradenskej firmy zohľadniť nasledovné aspekty:
- nezávislosť
- odbornosť
- kvalifikáciu
- prax
- verifikáciu
- etiku
Poradcovia a poradenské firmy musia dbať na svoju nezávislosť po finančnej i vecnej stránke, aby mohli poskytovať svojim klientom čo najobjektívnejšie rady.
Poradcovia a poradenské firmy majú trvalo zdokonaľovať svoju odbornosť, vedomosti, metódy a pracovné postupy, aby podávali svojim klientom najlepšie výsledky a výstupy.
Od poradcov sa požaduje kvalifikácia s vysokoškolským vzdelaním a 5-ročná prax. V prípade stredoškolského vzdelania musia mať 10-ročnú prax. Zároveň sa musia venovať ďalšiemu vzdelávaniu, štúdiu a špeciálnym výcvikom.
Poradcovia a poradenské firmy sa podrobujú súhlasu s verifikáciou ich výsledkov prác u jednotlivých klientov a s vyžadovaním informácií o ich práci a výsledkoch. Pri zvlášť náročných projektoch môže klient požiadať o oponentúru projektu, resp. o expertízu inými nezávislými poradcami alebo poradenskými firmami.
Poradcovia, resp. poradenské firmy si v rámci etiky musia vážiť a nedehonestovať prácu iných poradcov a pri propagácii vlastných služieb neuvádzať klientov do omylu a nevykonávať nekalú súťaž. Pri závažnom porušení etického kódexu a základných pravidiel profesionálneho poradenstva je možné vylúčiť poradcu alebo poradenskú firmu zo spoločného združenia a odobrať mu certifikát poradcu.
Etický kódex pre profesionálne poradenstvo zahŕňa dlhodobé poznatky z praxe poradenstva a zásady vydané FEACO - Federatión Européene des Associations de Conseils en Organisation v Bruseli v roku 1993. Ide o zásady v týchto oblastiach:
- morálny vzťah k zákazníkovi
- uzatváranie dohôd s klientmi
- honoráre za poradenské služby
V rámci morálnych vzťahov poradca, resp. poradenská firma musí:
- stavať záujmy klientov pred vlastné záujmy
- zachovávať mlčanlivosť o všetkých získaných informáciách o zákazníkovi a bez súhlasu klienta ich nevyužiť pre tretie osoby a ani vo svoj vlastný prospech
- ak poskytuje svoje služby dvom konkurujúcim subjektom, tak len na základe ich vedomia a súhlasu
- informovať svojich klientov o všetkých okolnostiach, ktoré by mohli ovplyvniť objektivitu poskytovaných služieb
Pri uzatváraní dohôd s klientmi poradca, resp. poradenská firma má:
- ponúkať len také služby, ktoré sú v ich kompetencii a odbornosti, pričom neposkytuje záruky na docielenie konkrétneho výsledku
- odmietnuť zákazku, ktorá by mohla ohroziť ich objektivitu, nezávislosť, resp. bezúhonnosť
- požadovať od klienta presnú definíciu zákazky, ktorú môže sám dotvoriť, upresniť a vylepšiť, aby podpísaná zmluva i výsledky riešenia boli čo najdokonalejšie
- poskytovať služby na základe vypracovaných konkrétnych odporučení, a ak to zmluva určuje, poskytnúť aj autorský dozor pri realizácii v praxi
Honoráre za poradenské služby:
- sa riadia cenami obvyklými v danej krajine, pričom sa berie do úvahy rozsah, náročnosť riešenia, časový faktor a zodpovednosť. Na požiadanie klienta je poradca, resp. poradenská firma povinná vypracovať cenovú kalkuláciu
- neposkytujú sa zamestnancom klientov. Výnimku tvorí skutočnosť, že pracovník klienta je menovaný do poradenského tímu ako spolupracovník so súhlasom vedenia klienta
- poskytujú sa iným poradenským firmám za sprostredkovanie zákazky, na ktoré nie sú špecializované, v obvyklej výške 10 -15 % z ceny zákazky
- môžu sa poskytovať po uzatvorení zmluvy vo forme zálohovej platby max. do výšky 50 % z celkovej dohodnutej ceny.
Ak sa organizácia rozhodne využívať poradenské služby, mala by sa snažiť o účinné využívanie služieb v praxi. Umenie účinne využívať služby prichádza postupne s praxou a spoluprácou s poradcami, resp. poradenskými firmami. Preto je dôležité správne identifikovať problém zákazníkom, lebo často je kameňom úrazu fakt, že pri závažnejších ťažkostiach nikto nevie poukázať na skutočný problém. Tu musí pomáhať dotvárať identifikáciu problému aj poradca, resp. poradenská firma a formulovať tak správne zadanie. Správne formulovanie zadania má veľký význam aj pri spracovaní zmluvy medzi zadávateľom a riešiteľom (poradcom). Významné je sledovanie postupu poradenských prác a ponuky poradenských služieb. Dôležitú úlohu zohráva aj výber osoby poradcu, a to predovšetkým s dobrou povesťou. Asi by bolo nerozumné objednávať na bežné problémy veľké zahraničné poradenské firmy, ak sa dajú vyriešiť so serióznymi domácimi poradcami.
Pri spolupráci zohráva úlohu aj aktívne partnerstvo s poradcom, resp. firmou, a to najmä z dôvodov kontroly priebehu prác, spoluzodpovednosti za výsledky a snahy čo najviac a najrýchlejšie sa naučiť niečo nové od poradcu.
Ide najmä o pozorovanie diagnostických metód a metód riadenia zmien. Na druhej strane poradcovia často skrývajú algoritmus metód, najmä ak ide o ich know-how. Poradenské služby je potrebné kultivovať a diverzifikovať, najmä ak vo veľkých podnikoch majú vlastných poradcov, ktorí dlhodobým pôsobením získajú určité návyky, tzv. „profesionálnu slepotu“. Externý poradca môže navodením iných postupov, náhľadov a metód spôsobiť nové zmeny vedúce k efektívnejším záverom.
Úloha rozlišovania úrovne profesionálnych služieb patrí do kompetencií poradenských asociácií, komôr, prípadne zväzov. Medzi ich hlavné funkcie patrí:
- pôsobiť ako strážca kvalifikačných štandardov, a to tým, že definujú a aplikujú kritériá členstva
- definovať a propagovať etický kódex a zásady profesionality poradenstva a pri ich porušovaní vyvodzovať disciplinárne opatrenia
- poskytovať informácie a služby, o ktoré členovia majú záujem, napr. semináre, informačné bulletiny, workshopy a aktuálne publikácie
- propagovať profesiu navonok a poskytovať pre klientov informácie a odporúčania o poradenských firmách združených v asociácii.
Členstvá v asociáciách sú dobrovoľné, pričom poradcovia a poradenské firmy, ktoré sú v nich organizované, môžu plne využívať výhody plynúce z členstva a opierať sa o ne pri získavaní zákaziek.
V tomto smere zohráva dôležitú úlohu v manažérskom a podnikateľskom poradenstve na Slovensku od roku 1990 Slovenská asociácia pre poradenstvo v riadení sídliaca v Bratislave na Palisádoch, ktorá plní uvedené funkcie. Klienti sa môžu obrátiť na asociáciu listom alebo osobne a získajú ďalšie cenné informácie pre svoje potreby.
Ing. TEODOR PÉCHY,
výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre poradenstvo v riadení