Mnohé vysoké školy venujú výskumu málo síl a peňazí. Aj preto podľa niektorých odborníkov ich kvalita klesá. Učitelia by totiž mali poznanie nielen dávať ďalej, ale ho aj rozširovať. FOTO - ARCHÍV
Na Slovensku je 26 vysokých škôl. Po niekoľkých škandáloch s udeľovaním akreditácií dnes už všetky poskytujú štátom uznanú kvalitu štúdia. Je však štúdium skutočne kvalitné? „Z pohľadu študenta je asi najlepším meradlom kvality to, akú má šancu dobre sa uplatniť po skončení štúdia," hovorí Andrej Salner, výkonný riaditeľ Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. „Ale krajina nemôže merať kvalitu vysokej školy iba tým, koľko študentov vyprodukuje. Dôležité sú aj jej výsledky v oblasti vedy. Vysokoškolskí učitelia by nemali byť tí, čo sa niečo naučili a teraz to podávajú ďalej. Sami by mali poznanie rozširovať."
Aj zo zákona o vysokých školách vyplýva, že musia robiť výskum. Na niektorých školách však venujú výskumu málo síl a peňazí. Podľa niektorých odborníkov aj preto ich kvalita klesá. „Už sa podarilo do určitej miery zreformovať vysoké školy v oblasti štúdia, nie sú však zreformované v oblasti financovania vedy. Preto sú v komplikovanej situácii," hovorí Salner. „Tam, kde sa robí skutočne špičkový výskum, často nechcú brať veľa študentov, pretože by nemohli robiť vedu na úrovni a súčasne poskytovať kvalitné štúdium veľkému počtu študentov."
Absolventi niektorých fakúlt Univerzity Komenského sú presvedčení, že dostali oveľa kvalitnejšiu teoretickú prípravu, ako ich kolegovia z iných škôl. „Niektoré témy diplomoviek na iných fakultách by u nás možno neprešli ani ako seminárna práca," hovorí bývalý študent Prírodovedeckej fakulty UK Milan Cavaj.
Čo má vlastne kvalitná vysoká škola svojim študentom poskytnúť - dôkladnú teoretickú prípravu alebo praktické skúsenosti?
„Ťažká otázka," odpovedá Andrej Salner. „Myslím si, že absolventi bakalárskeho štúdia by mali mať základný prehľad v odbore a praktické zručnosti a nemuseli by byť zaťažení hlbokými teoretickými vedomosťami. Absolventi magisterského štúdia by už mali byť teoreticky fundovanejší."
Dodáva však, že aj na Slovensku sú školy ktoré ponúkajú vzdelanie porovnateľné s európskym štandardom a také, ktoré poskytujú magisterský diplom a to je takmer všetko. „Tak ako funguje dnes, nie je náš vysokoškolský systém zárukou kvality," uzatvára Salner.
MONA GÁLIKOVÁ