Podľa zamestnávateľov chýbajú absolventom stredných a vysokých škôl, najmä tieto zručnosti: schopnosť znášať stres a prácu pod tlakom, komunikatívnosť, zaobchádzanie so stránkami, kreativita, schopnosť empatie, asertivita, schopnosť presadiť sa, schopnosť rekvalifikácie na príbuzné povolanie, lojálnosť k zamestnávateľovi, ochota pomôcť nad stanovený pracovný čas, interpretácia právnych predpisov, základy psychológie a etiky a logické myslenie.
Podľa psychologičky Gabriely Herényiovej všetky spadajú do kategórie emocionálnej inteligencie - tzv. EQ.
Čo vlastne znamená? "Emocionálna inteligencia zahŕňa také kvality, ako je chápanie vlastných citov, schopnosť vcítiť sa do iných ľudí a riadiť city tak, aby sa zlepšila kvalita života. Práve ona je základom úspešnosti a spokojnosti v živote človeka," tvrdí psychologička Stanislava Matisová. K úspešnému životu teda nestačí len primerané IQ, ale aj EQ. „Veď ako je možné, že sa z ťažko chápavého a slabého žiaka mohol stať tvorca teórie relativity a nositeľ Nobelovej ceny?,“ kladie si otázku psychologička.
Naše deti však v škole ani doma emocionálnej inteligencii často neučíme. Ako by sme to mali robiť? Dá sa spomínaným zručnostiam naučiť? A kedy je na to najlepší čas? Ako vychovávať z detí zdravých, sebavedomých a komunikatívnych ľudí?
Aj o tom sa dočítate v utorok, v denníku SME