Od roku 1997 je vo formule 1 zainteresovaný aj ostravský rodák PAVEL TUREK (32 r.), manažér tímu McLaren-Mercedes. Hneď pri svojich prvých pretekoch v Austrálii oslavoval víťazstvo Škóta Davida Coultharda za volantom "strieborného šípu" a v rokoch 1998 aj 1999 bol pri tituloch Fína Miku Häkkinena. V posledných štyroch rokoch však McLaren jazdí v tieni Ferrari a M. Schumachera. Turek sídli v Londýne ako zástupca tabakovej spoločnosti, ktorá je hlavným sponzorom anglicko-nemeckej stajne.
Po päťmesačnej prestávke sa znova otvárajú brány majstrov- stiev sveta formuly 1. Aká by mala byť nová sezóna?
"Podľa mňa bude ešte vyrovnanejšia ako vlani. M. Schumacherovi v minulom ročníku dýchali na chrbát náš jazdec Räikkönen s Montoyom z Williamsu, rozhodovalo sa v posledných pretekoch v Suzuke. Všetky tímy intenzívne pracovali cez zimu na príprave nových vozidiel a mám dojem, že konkurencia špičkových tímov sa dotiahla na Ferrari. Formulu 1 čaká premiéra v nových krajinách, v Bahrajne a v Číne, čo predstavuje ďalšie možnosti rozvoja. Nemám strach, že by vývoj šampionátu mohol upadnúť do stereotypu."
Ktoré z novozavedených pravidiel považujete za najdôležitejšie?
"Určite pravidlo o jednom motore na celý víkend. Predtým mali tímy na každý deň iný, špecifický motor. V piatok, v sobotu a v nedeľu sme použili dovedna tri agregáty na jedno vozidlo. Teraz musí jeden motor v aute vydržať na všetky tri dni. Znamená to, že ho treba pripraviť tak, aby cez víkend zvládol okolo 800 km. Výrobcovia sa snažili, aby bol motor výkonný i spoľahlivý zároveň. Jednako zrejme viac ako v minulosti uvidíme v tréningu, v kvalifikácii či v pretekoch viac odstavených áut pri trati."
Dá sa na základe testov pred sezónou posudzovať sila jednotlivých tímov?
"Asi nie. Každý jazdec skúša pri testovaní čosi iné, autá majú v nádržiach rôzne množstvo paliva, často sa menia pneumatiky. Skutočnú pripravenosť ukáže až Veľká cena Austrálie."
McLaren-Mercedes prichádza s novým monopostom MP-4/19, o ktorom sa hovorí, že je to vlastne vlaňajšia osemnástka. Ako je známe, model MP-4/18 ste minulý rok v pretekoch vôbec nepoužili, keďže pri testovaní vykazoval značnú poruchovosť. Tak Räikkönen ako aj Coulthard odjazdili sezónu na modifikovanej sedemnástke.
"Nie je pravda, že auto MP-4/19 je prerobená osemnástka, veď má až sedemdesiat percent nových komponentov. Naši jazdci sa pri testovaní zhodli, že je to vozidlo, na ktorom sa dá víťaziť i zaútočiť na titul majstra sveta."
Vo vašom tíme nastupuje na svoju ôsmu sezónu David Coulthard, po nej ho vystrieda v McLarene Montoya. Prichádzali informácie, že Coulthard by mal potom zamieriť do Toyoty.
"O Davidovej budúcnosti ešte nie je rozhodnuté, nemusí to byť jeho posledná sezóna v McLarene. Je to otvorená záležitosť."
Ako prežili vaši jazdci zimné mesiace?
"Oddychovali a pripravovali sa na nový ročník. Kimi Räikkönen bol prevažne vo Švajčiarsku a odskočil si aj do Fínska, Vianoce strávil s rodinou svojho predchodcu Mikom Häkkinenom. Vychádzajú veľmi dobre, Mika mu pomáha radami. Coulthard sa potápal na Maledivách, relaxoval v Škótsku aj vo Švajčiarsku."
Ste Coulthardovým blízkym priateľom, jemu ste vlani aj predvlani na začiatku sezóny chceli dopriať titul. Zostanete pri tom aj do tretice?
"Áno. Niežeby som ho nedožičil aj Räikkönenovi, ale Kimi je mladý a má ešte čas. Naopak Davidovi sa skracuje obdobie, keď môže vystúpiť na vrchol. Je to jedna z jeho posledných šancí. Rátam, že tohto roku sa o titul pobije viac pretekárov ako v minulých rokoch - možno aj piati či šiesti."