Povedľa Mozarta a Schwarzeneggera je NIKI LAUDA jediný Rakúšan, ktorého pozná celý svet. Tak krajania charakterizujú Nikiho Laudu, legendu motoristického športu. Muža, ktorý prežil svoju smrť. Preslávili ho víťazstvá rovnako ako prehry, nezlomná vôľa aj úspešné comebacky. Trojnásobný majster sveta formuly 1, manažér a dlhoročný televízny komentátor oslávil nedávno 55. narodeniny. Jeho tvár poznamenaná ťažkou haváriou a červená šiltovka patria dodnes neodmysliteľne do sveta formuly 1, hoci svoje posledné preteky absolvoval už takmer pred dvadsiatimi rokmi. Nostalgii neprepadá, hoci občas ľutuje, že nejazdí dnes, keď je F1 bezpečnejšia. V exkluzívnom rozhovore tvrdí, že "prinajmenšom by som mal obidve uši a oveľa viac peňazí".
Naozaj sa vám zdá súčasná formula jeden oveľa bezpečnejšia ako za vašich čias?
"Rozhodne. Smrteľných havárií pilotov rapídne ubudlo. Ak nejaké tragédie boli, išlo o smrť traťových komisárov. Samozrejme, stále je čo vylepšovať, ale je to neporovnateľné."
Raz ste povedali, že dnešné monoposty môže riadiť aj cvičená opica. Keď ste súčasný monopost pred dvomi rokmi osedlali, ocitli ste sa mimo trate. Čo sa stalo?
"Chyba odhadu. Skorigoval som môj pôvodný výrok. Aj dnešní piloti to nemajú jednoduché."
Minulý rok opäť vyhral tandem Michael Schumacher a Ferrari. Očakávate podobný scenár aj tohto roku?
"Vlani to už bolo divácky oveľa dramatickejšie. Ferrari vyhrali silou vôle, ktorý bol podložený na perfektne zohranom tíme a Schumacherovej genialite."
Bude mať ešte celý tento teamwork motiváciu?
"Je pravda, že niektoré rekordy boli nadlho prekonané, ale chuť po víťazstve zostáva na jazyku dlho. Ak zostane v tíme kvarteto Todt, Brawn, Byrne, Schumacher - Ferrari bude na špici."
Kto bude ich najvážnejším súperom?
"Tak ako v minulom roku to budú McLaren a Williams."
Prekvapili vás niečím nové monoposty týchto značiek?
"Williamsy zaujali netradičným tvarom nosu. Ktovie, možno je to nový smer aerodynamiky, ale nevylučujem aj bezradný experiment konštruktérov. Ukážu to už prvé preteky v Austrálii. Čo sa týka McLarenov, pri nich som počul, že mali pri testoch problémy so spoľahlivosťou svojich motorov MP-4/19."
Zdá sa, že práve tá bude v nových pravidlách rozhodujúca?
"Určite, jeden motor na celý víkend bude poriadna záťaž na jeho výdrž."
Adepti na titul?
"Stále by som kládol najvyššie Michaela Schumachera. Na chrbát mu budú dýchať Montoya, jeho brat Ralf a Räikkönen."
Nezabudli ste na Barrichella?
"Pri ňom stále zostáva problém v tímovej taktike Ferrari. Mám dojem, že pokiaľ bude v tíme Michael, nik iný sa v ňom nemôže stať majstrom. Ale nechajme sa prekvapiť."
Podľa bývalého pilota F1 Johna Watsona prehodnocujú svoju tímovú stratégiu aj v McLarene. Ako to vnímate?
"Ron Dennis síce navonok vyhlasuje, že poskytne obidvom pilotom rovnaké materiálne podmienky, ale je pravda, že Kimi zostáva v tíme aj na bu- dúci rok zatiaľčo Coultharda nahradí Montoya. Je to jeden zo signálov, že Kimiho môžu uprednostňovať."
Nad veľkými cenami v Európe visí čoraz väčší otáznik. Budúcnosť efjednotky je v Ázii?
"Zasadzuje sa o to šéf Medzinárodnej automobilovej federácie Max Mosley. Promotér formuly jeden Bernie Ecclestone chce zase udržať formulu v Európe čo možno najdlhšie. Všetko nasvedčuje tomu, že čoraz častejšie budeme za ňou chodiť mimo Európy."
V Jaguari bude pretekať váš krajan Christian Klien. Využili ste konexie ako niekdajší šéf v tomto britskom tíme?
"Odporučil som ho Davidovi Pitchforthovi, ale Klien si svoje miesto musel zaslúžiť sám. Samozrejme, som hrdý, že Rakúsko pravidelne dodáva kvalitných jazdcov. Dúfam, že sa Christian presadí."
Dostane sa do formuly jeden aj váš syn Mathias?
"Je veľmi talentovaný, má dvadsaťtri a momentálne jazdí formulu 3000. Manažéra mu robí o dva roky starší brat Lukas, takže nie je vylúčené, že meno Lauda sa opäť objaví v efjednotke."
Vraj vás prezývajú Krysa. Prečo?
"Vraj kvôli inteligencii a inštinktu prežiť."
Týka sa to aj obnovenia vašej leteckej spoločnosti?
"Koncom minulého roku som získal aerolinky Aero Lloyd Austria a vybudoval novú nízko nákladovú leteckú spoločnosť NIKI. Posmrtne som tak splnil prianie môjho deda Hansa Laudu, priemyselníka, ktorý sa výrazne zaslúžil o povojnovú obnovu Rakúska. Ten vždy chcel, aby som sa neobjavoval na športových, ale na ekonomických stránkach novín. Podarilo sa mu to len spolovice."