Nemá napríklad zmysel, aby sa čerstvý absolvent obrátil na agentúru, ktorá hľadá ľudí na manažérske posty.
„Aj nám sa stáva, že nás oslovia ľudia, čo práve skončili školu, ale pravdu povediac, veľa šancí u nás nemajú,“ hovorí Mariana Turanová zo spoločnosti Target. „Považujem za veľmi dôležité získať si o agentúre a jej zameraní informácie a poslať tam svoje materiály iba vtedy, ak mám reálne šance. Človek musí narábať so svojím životopisom cielene, treba zvažovať, kam posielam svoje osobné údaje.“ Poslaním materiálov sa ale všetko nekončí. Treba zostať s agentúrou v kontakte, pretože životopisov chodí veľa a keď „nežijú“, strácajú sa v nekonečných databázach spoločností.
„Je ťažké pochopiť, že ľudia pošlú životopis do agentúry a potom už iba čakajú,“ hovorí Turanová. „Ani nezatelefonujú, ani sa nespýtajú, či sme životopis dostali, či sme ho zaradili, aké im dávame šance na umiestnenie. Vždy kandidátom zdôrazňujem, pozrite sa z času na čas na našu stránku, dajte o sebe vedieť.“
Ak je pracovná ponuka od konkrétneho zamestnávateľa je vhodné osloviť ho priamo. Takto sa osobne predstavíte a zároveň získate predstavu o perspektívnom zamestnávateľovi: zistíte, či reagujú podľa vašich predstáv a podľa spôsobu komunikácie môžete uvážiť, či by ste skutočne chceli v takej spoločnosti pracovať.
Životopis musí byť vždy sprevádzaný motivačnými listom. Oba materiály musia byť pravdivé a presné, ale zároveň stručné. Aby sa životopis odlíšil od stoviek iných, musíte vypichnúť pár vecí - v ktorej oblasti ste pracovali, čo môže spoločnosti priniesť. „Stačí napísať dva-tri odstavce, ale malo by to zaujať človeka, ktorý to dostane do rúk,“ zdôrazňuje Turanová. „Zvyšujú sa tak šance, že si vyhľadám materiály práve tohto človeka.“
Veľmi dôležité tiež je, aby ste jasne napísali, o akú pozíciu máte záujem. Systém „beriem všetko“ neprináša úspech. „Niekedy sa nám stáva, že dostaneme materiály so žiadosťou, kde kandidát reaguje na všetky možné pozície od referenta až po generálneho riaditeľa,“ hovorí Mariana Turanová. „Takým ľuďom ani neodpovedáme, pretože si z nás asi strieľajú.“
Presvedčili ich skúsenosti a osobnosť
Ak má kandidát presvedčiť, musí zamerať svoje argumenty tak, aby vynikli jeho kvality pre funkciu, ktorú by mal zastávať. V Asociácii pre zamestnávanie manažérov sa traduje takáto anekdota:
Jeden podnik hľadal na pozíciu vedúceho marketingu ekonóma so zameraním na marketing vo veku 28 – 30, s dvojročnými skúsenosťami v predaji. Nakoniec vybrali 38-ročnú inžinierku strojníctva. Uspela v konkurencii tridsaťročných ekonómov. Vybrali ju pre jej skúsenosti v predaji a silnú osobnosť.
®