Brusel 3. marca (TASR) Cestujúci medzinárodnými vlakmi v Európskej únii (EÚ) budú mať v prípade omeškania či zrušenia jázd nárok na podobné kompenzácie ako v prípade leteckej dopravy. Navrhla to dnes Európska komisia (EK), ktorá predložila nový "balík" železničnej legislatívy.
Okrem posilnených práv pasažierov je jeho súčasťou aj plán otvoriť medzinárodnú osobnú železničnú dopravu v EÚ konkurencii od roku 2010.
Podľa nových pravidiel bude mať cestujúci nárok na vrátenie cestovného v plnej výške, ak vlak na medzinárodnej linke počas cesty, ktorá mala trvať do dvoch hodín, bude meškať viac ako 60 minút. Pri meškaní nad 30 minút získa cestujúci späť polovicu cestovného. Pri dlhších trasách (nad dve hodiny) sa bude celé cestovné vracať pri meškaní nad 120 minút, polovičné od 60 do 120 minút. Železničné spoločnosti sa tiež budú musieť postarať o občerstvenie, ubytovanie či zabezpečenie náhradnej dopravy v prípade zrušenia jazdy alebo zmeškaného prípoja.
Komisárka pre dopravu Loyola De Palaciová dnes pripomenula, že dobrovoľné dohody o právach pasažierov uzavreté so železničnými spoločnosťami nefungovali dostatočne dobre. Zdôraznila tiež, že národné železničné spoločnosti sa musia od roku 2010 otvoriť konkurencii aj v prípade osobnej dopravy, ak chcú odolávať výzve nízkonákladových leteckých spoločností.
Podiel železníc na celkovej preprave osôb klesol dnes v únii na 6 % oproti 10 % v 70. rokoch, pripomenula komisárka. Nákladnú železničnú dopravu bude EÚ liberalizovať už od roku 2008.
Dnešný balík návrhov obsahuje tiež prísnejšie pravidlá pre kompenzáciu zákazníkov v nákladnej doprave. Spoločnosti budú musieť klientom platiť odškodné 75 eur za každý kilogram poškodeného alebo strateného tovaru. Meškanie bude železničné firmy stáť 5 až 25 % z ceny prepravovaného tovaru.
Návrhy komisie podliehajú schváleniu členskými štátmi EÚ a Európskeho parlamentu.
(spravodajca TASR Robert Sermek) gl