Nezvládnutá rómska problematika - to je obraz, ktorý o Slovensku v týchto dňoch podávajú zahraničné médiá. Vykradnuté obchody, štrajkujúci a nahnevaní Rómovia, zatýkanie rómskych matiek.
Odborníci tvrdia, že kľúčom k riešeniu ich sociálnej situácie je dať rómskej menšine lepšie vzdelanie. "Škola dáva deťom vedomosti, ktoré sú pre nich do budúcna užitočné. Plní však aj veľa ďalších dôležitých doplnkových funkcií," vysvetľuje Laco Oravec z Nadácie Milana Šimečku. Okrem toho, že dieťa vychováva a socializuje, je to prostredie, v ktorom sa rómske dieťa začne stretávať s majoritou a môže sa integrovať. "Škola je preň základným prostredním, kde vidí iný spôsob života, iné kultúrne a spoločenské normy," hovorí Oravec.
Efekt ukazuje na príklade rómskych detí z Hermanoviec, ktoré sa dostali na internátne školy. "Keď začali celý týždeň tráviť mimo osady, žiť v inom prostredí, veľmi rýchlo začali preberať iný hodnotový systém, iné formy správania."
Vláda má v úmysle zlepšiť vzdelávanie Rómov. Ešte tento mesiac bude rokovať o koncepcii integrovaného vzdelávania rómskych detí a mládeže.
Prečo vzdelávanie rómov doteraz nebolo úspešné? A čo by jeho zlepšeniu mohlo pomôcť? Čo sa učiteľom osvedčilo pri práci s rómskymi deťmi?
Dočítate sa v utorok, v denníku SME.