Paríž 10. marca (TASR) Sektory stavebníctva, automobilového priemyslu, poskytovania úverov a spotreby obyvateľstva v 10 budúcich členských štátoch Európskej únie (EÚ) predstavujú veľký potenciál rozvoja pre podniky a firmy v súčasných členských štátoch EÚ s podmienkou, že budú investovať dlhodobo a nebudú prihliadať na premenlivosť trhov v pristupujúcich štátoch.
Je lepšie sústrediť sa na príležitosti, ktoré rozšírenie EÚ o 10 budúcich nových členských štátov, vrátane Slovenska, poskytne firmám a spoločnostiam súčasnej európskej 15, ako rozmýšľať o rizikách vyplývajúcich z rozšírenia, konštatovala francúzska nezávislá poradenská spoločnosť BIPE vo svojej štúdii s názvom Je na východe nový trh?. Informovala o nej tlačová agentúra AFP.
EÚ sa 1. mája tohto roka rozšíri o Slovensko, Poľsko, Českú republiku, Maďarsko, Slovinsko, Cyprus, Maltu, Litvu, Lotyšsko a Estónsko. Na týchto trhoch BIPE identifikovala štyri hlavné oblasti so silným potenciálom rozvoja.
Rezort stavebníctva v krajinách strednej a východnej Európy "predstavuje nepopierateľný potenciál rozvoja", aj keď "nemožno hovoriť o eldoráde", uvádza sa v štúdii. V 10 pristupujúcich štátoch rezort stavebníctva predstavuje necelých 5 % v porovnaní s jeho podielom vo všetkých 25 štátov únie. Úroveň výstavby nových bytov pritom veľmi zaostáva za potrebami a súčasný stav bytového fondu sa v budúcich členských štátoch zhoršuje. Ako príklad AFP vybrala zo štúdie BIPE trh s priemyselnými budovami. V súčasnej európskej 15 sa každý rok investuje do výstavby nových budov 43 miliárd eur, kým na Slovensku, Poľsku, Českej republike a Maďarsku je to len 5,5 miliardy eur (v prepočte približne 222,75 miliardy SKK). Na trhu s úradnými a kancelárskymi priestormi v súčasnej európskej 15 predstavuje finančný objem 37 miliárd eur, kým v uvedených štyroch nových štátoch je to 1,9 miliardy eur.
Niektoré firmy a spoločnosti zo západnej časti európskeho kontinentu už prišli na tieto trhy, ale ich úsilie musí byť dlhodobé vzhľadom na cyklickosť týchto trhov, uviedla BIPE.
Obdobné konštatovanie sa týkalo aj automobilovej oblasti. Konštruktéri z európskych štátov vo veľkom investujú v strednej Európe a ako príklad sa uvádza skupina Peugeot-Citro‰n PSA, ale aj Volkswagen s projektom závodu v Poľsku.
Vybavenosť občanov v budúcich nových členských štátoch únie automobilmi je o polovicu nižšia v porovnaní s rodinami v západnej časti európskeho kontinentu. Aj v tejto oblasti je vysoký potenciál rastu, ale BIPE zároveň podotkla, že "prchavosť týchto trhov je mimoriadne veľká".
Podobne ako oblasť bytovej výstavby aj rozvoj automobilového rezortu bude závisieť od prístupu súkromných osôb k úverom. Hoci potenciál finančných trhov je vysoký v štátoch strednej a východnej Európy, treba sa obávať cyklických javov, poznamenala BIPE.
V oblasti spotreby obyvateľstva odborníci BIPE rátajú s rýchlym pozápadnením správania rodín v nových členských štátoch. Už teraz v nich možno sledovať, že v profiloch spotreby dobiehajú súčasnú európsku 15, informovala AFP.
(1 EUR = 40,539 SK)