
Až tisíckorunové rozdiely v cene povinného poistenia vozidla na tento rok majiteľov áut prinútili meniť poisťovateľa. Poisťovne však až na výnimky nerady hovoria o tom, či bol pre nich presun klientov priaznivý, alebo nie.
V poistkách na tento rok už boli väčšie rozdiely preto, že niektoré poisťovne zaviedli podrobnejšiu kategorizáciu - aj podľa veku či podľa adresy.
Motoristi nemali veľa času na to, aby cenníky porovnali. Zmluvu možno vypovedať najneskôr šesť týždňov pred skončením poistného obdobia, čo bolo v tomto prípade v polovici novembra. No poisťovne začali sadzobníky zverejňovať až začiatkom novembra.
Zverejnili neskoro?
Na postup poisťovní preto prišla sťažnosť Úradu pre finančný trh. Jeho hovorca Marek Kačmár ešte vlani povedal, že "poistné sa stále výrazne upravuje, pričom by sa malo oznámiť včas, aby mal klient možnosť rozhodnúť sa, či bude v poisťovni poistený naďalej, alebo si vyberie inú". Pritom súhlasil, že poistné nebolo včas oznámené.
Úradu chýbal podnet, na ktorého základe by mohol konať. Keď prišiel, zamietol ho. "Zaznamenali sme iba jednu písomnú sťažnosť na neskoré oznámenie sadzieb," uviedol minulý týždeň Kačmár. "Po preštudovaní všeobecných poistných podmienok pre tento produkt predmetnej poisťovne, príslušných ustanovení Občianskeho zákonníka a zákona o povinnom zmluvnom poistení sme dospeli k záveru, že poisťovňa neporušila ani jedno z menovaných ustanovení. Sťažnosť sme postúpili do poisťovne, ktorá vo svojom vyjadrení pre úrad uviedla, že sťažnosť vybavila ponukou na uzavretie dohody o zrušení zmluvného vzťahu."
Úrad odmietol poskytnúť o tomto prípade akékoľvek ďalšie informácie.
Okrem vypovedania poistky v zákonnej lehote existoval ešte jeden spôsob, ako poisťovňu zmeniť, hoci o mesiac skôr. Stačilo nezaplatiť poistné, čím mal zmluvný vzťah zaniknúť. V poisťovniach mali s takýmto postupom klientov rozdielne skúsenosti.
Presuny klientov
"Približne 400 majiteľov vozidiel nezaplatilo poistné v lehote splatnosti i napriek upomienkam. Zmluvy boli vypovedané zo strany poisťovne," povedal Emil Mitro z Ergo poisťovne. Podľa zákonov sa mala zmluva vypovedať ku koncu januára a poisťovne mali nárok na úhradu za tento jeden mesiac. Väčšinou si ju uplatnili.
Ergo patrilo k poisťovniam, ktoré zvýhodnili starších motoristov, a teda odchádzali od nich mladší, ktorí mali platiť viac. "Približne 800 majiteľov vozidiel vypovedalo poistné zmluvy," potvrdil Mitro. Do poisťovne zasa prišli tí starší. "Uzatvorili sme približne 5-tisíc nových zmlúv," uviedol Mitro.
Z Generali, kde tiež zvýhodnili starších klientov, zaznamenali odchod asi 5-percent poistencov, ktorí ešte stihli zákonnú lehotu. "Je to len odhad," zdôraznil Miloš Kmety z poisťovne. Poisťovňa umožnila klientom vypovedať zmluvu aj neskôr. Napriek tomu sa tiež stretla aj s prípadmi, keď klienti nezaplatili.
Vypovedať zmluvu aj neskôr umožňovala aj Uniqa. "V niektorých prípadoch," píše vo vyhlásení poisťovňa. "Percento klientov, ktorí nezaplatili včas, nebolo vysoké."
Poisťovne nepovažovali automaticky každého, kto nezaplatil načas, za klienta, ktorý chce prejsť ku konkurencii. "V prípade momentálnej insolventnosti bolo možné dohodnúť individuálny postup," povedala Daniela Lászlová z Komunálnej poisťovne.
Nezaplatiť poistné zároveň znamenalo riziko, že klient bude musieť sám preplatiť škodu, ak nejakú v tomto "medziobdobí" spôsobí. "V prípade, ak klient nezaplatil poistné v čase splatnosti, postupujeme v zmysle zákona - to znamená, poistnú ochranu poskytujeme jeden mesiac od splatnosti. Ak v priebehu tejto lehoty vznikne poistná udalosť, poisťovňa ju kryje, vyplatí poškodenému poistné plnenie a zákon umožňuje postupovať voči neplatičovi," vysvetlila Lucia Bombošová z Allianz - Slovenskej poisťovne.
Otázna cena
Podľa poisťovní je zatiaľ priskoro hovoriť o tom, či nastavili sadzby na tento rok primerane v závislosti od vývoja škodovosti. "Špecifikom tohto poistenia je, že výška škôd nie je v mnohých, a to práve v tých najkomplikovanejších prípadoch známa v prvom roku - napríklad trvalé následky," píše sa vo vyjadrení poisťovne Uniqa. "Ide o škody, ktoré sa vyvíjajú niekoľko rokov, takže terajšie výsledky nie sú konečné. Pracovať musíme s vývojom, trendmi a dostatkom rezerv. Z tohto pohľadu bolo zvýšenie poistného na rok 2004 nevyhnutné."
Poisťovne sú však všeobecne s úrovňou sadzieb spokojné: "Výsledky škodovosti potvrdili naše kalkulácie z tretieho štvrťroka minulého roka," povedala Lucia Bombošová.
Poistné bude rásť, vzhľadom na ustavičný nárast preplácaných škôd, s najväčšou pravdepodobnosťou na budúci rok opäť. Zdraženie by malo byť však každým rokom nižšie. Na tento rok poistenie auta zdraželo zhruba o tretinu. No pre tých, čo jazdia bez nehôd, to bolo menej - zhruba o jednu pätinu.
V najbližšom čase má začať siedmim poisťovniam, ktoré predávajú povinné zmluvné poistenie auta od zániku monopolu bývalej štátnej Slovenskej poisťovne, konkurovať aj Wüstenrot poisťovňa. Podrobnosti o tom, aký produkt prinesie, zatiaľ nezverejnila.
Podiel poisťovní
predpísané poistné v miliónoch
2002 | 2003 | podiel 2003 | |
Slovenská poisťovňa* | 2742 | 5295 | 63,5 % |
Kooperativa | 1394 | 2197 | 26,4 % |
Allianz* | 1313 | ||
Česká poisťovňa-Slovensko | 260 | 427 | 5,1 % |
Komunálna poisťovňa | 89 | 219 | 2,6 % |
Uniqa | 64 | 120 | 1,4 % |
Generali | 47 | 79 | 0,9 % |
Ergo | 35 | 59 | 0,7 % |
spolu | 8337 |
* Od 1. januára 2003 sa Allianz a Slovenská poisťovňa zlúčili a pôsobia ako Allianz - Slovenská poisťovňa. Táto poisťovňa má najväčší podiel na trhu, na tento rok predpísala v tomto produkte poistné vo výške približne 7 miliárd korún.
Pozn.: Poistné je zaokrúhlené, preto súčet podielov nevychádza presne 100. Zdroj: Slovenská asociácia poisťovní
Väčšina motoristov má nárok na bonus
Zdraženie povinného poistenia auta bolo na tento rok opäť výrazné, no motoristi jazdiaci bez nehôd zároveň dostali vyššie bonusy. Podľa poisťovní má nárok na ne väčšina. Bonusy pritom na tento rok predstavujú 5 až 20 percent z ceny poistky. V Allianz - Slovenskej poisťovni, ktorej patrí najväčší diel tohto trhu, evidujú približne 80 percent klientov s nárokom na bonus. V poisťovni Ergo túto "zľavu" dostalo zhruba sedem klientov z desiatich, v Generali 93 percent.
Záujem je hlavne o lacnejšiu poistku s nižším krytím
Najčastejšie majitelia áut využívajú základný variant poistenia, ktorý poskytuje krytie 19 miliónov za škody na zdraví a 5 miliónov za škody na veci a ušlom zisku. Toto poistenie je lacnejšie ako rozšírený variant, ktorý zväčša znamená krytie 60 miliónov za škody na zdraví aj veci. "Vyššie krytie využíva pod desať percent klientov. Radi by sme ostatným odporučili dohodnúť si ho tiež, aj v súvislosti so vstupom Slovenska do Európskej únie," povedala Lucia Bombošová z Allianz - Slovenskej poisťovne. V Komunálnej poisťovni majú skúsenosť, že za rozšírené krytie si radšej priplatia tí, čo častejšie cestujú do zahraničia. Vysoký podiel drahšieho variantu má poisťovna Generali, približne 45 percent.
Ľudia šetria na poistke dočasným vyradením auta
Už takmer rok je možné ušetriť na poistke tým, že majiteľ auta ho dočasne odhlási z cestnej premávky. Treba odovzdať evidenčné čísla a preukaz na dopravnom inšpektoráte a nahlásiť vyradenie na úradoch. Ušetriť sa dajú tisíce, na úradoch treba dva 200-korunové kolky. "Takúto možnosť využívajú hlavne klienti vlastniaci motocykel alebo traktor, poľnohospodársky stroj a nepoužívajú ho počas celého roka," hovorí Emil Mitro z Erga. Rozdielny je aj ich názor na opodstatnenosť dočasného vyraďovania. Kým v Allianz - Slovenskej poisťovni v tom nevidia veľký význam a majú aj zanedbateľný počet klientov, ktorí ho využívajú, klienti poisťovne Uniqa túto možnosť využívajú častejšie a napriek zvýšenej administratíve ju hodnotia aj v poisťovni kladne.