ky. Už v sedem- desiatych rokoch existovala štúdia o tom, ako bude vyzerať automobil roku 2000. Dnes vieme, že predstavy o bezpečnosti a počítačoch v autách boli reálne. A čo bude ďalej?
Vedie Citroen
Automobiloví návrhári pracujú nadčasovo a dizajn vždy bol, je a bude otázkou v kusu. V mierne pozmenenej podobe sa koleso módy krúti stále dookola aj v automobilovom priemysle. Raz sa nosia hranaté tvary, inokedy oblé, potom idú do popredia reflektory alebo hra farieb. Štýl je meradlom úspechu alebo neúspechu a dizajn tiež rozhoduje o popularite značky. Hoci BMW disponuje najlepšou technikou súčasnosti, v dizajne stupili vedľa (BMW 7 a 5). Naopak hore je momentálne Citroen. Vydarená modelová paleta C2, C3, C5 a C8 čaká iba na poslednú kvapku vitamínu C4. Osobitý i úspešný "vkus" značky demonštruje aj prototyp Citroen C - Airlounge, ktorý dostal cenu Dizajn roku 2004. Čaro vzdušného interiéru demonštruje aj druhý úspešný Citroen C-Airdream.
Nastupuje elektronika
Prudký rozvoj elektroniky úplne zmenil svet na štyroch kolesách. Elektronika kontroluje činnosť motora, bŕzd, klimatizácie a pruženia. Budúcnosť elektroniky sa uberá v dvoch smeroch - riadenia a komunikácie. Aktívne tempomaty udržujú stálu vzdialenosť od vpredu idúceho automobilu. Systém sám zníži rýchlosť a po presunutí do voľného pruhu samostatne zrýchľuje na predošlé tempo. Vo vývoji je ďalší stupeň systému, ktorý bude na diaľnici samočinne predbiehať. Mercedes ukončil vývoj bezpečnostného systému prípravy na nehodu. Senzory rozpoznajú rýchlo sa blížiacu prekážku a pripravia na náraz polohu sedadla, napnú bezpečnostné pásy a naprogramujú odpálenie airbagu. V komunikačnej technológii sa bude využívať navigačný systém. Automobily budú nielen navádzané, ale mali by medzi sebou komunikovať. Automobil vyšle signál o tom, ako rýchlo ide a čo sa s ním deje. Ak je v zápche, vyšle o tom signál iným automobilom a tie zvolia inú cestu. V prípade nehody systém rozpozná silu nárazu, a to, či je automobil schopný ísť ďalej. V závislosti od toho samočinne privolá pomoc a ostatným vozidlám vyšle signál, kde sa nehoda stala. Vývojom komunikačného systému sa už niekoľko rokov zaoberá automobilka BMW.
Sedemstupňová automatika
Automatická prevodovka zmenila spôsob riadenia automobilu a komfort obsluhy. Automat už dávno nie je výsadou Ameriky, pretože európske automobilky vyladili prevodovky na vyšší stupeň inteligencie. Momentálnym esom v prevodovkách osobných automobilov je Mercedes s prvou sedemstupňovou automatikou na svete 7G- TRONIC. Radenie je optimalizované tak, aby posádka necítila zmenu stupňa, ale zároveň sa znižuje priemerná spotreba a zlepšuje sa zrýchlenie. Systém 7G-TRONIC umožňuje oveľa kratšie a jednoduchšie podraďovanie pri predbiehaní ako je klasické sekvenčné. Kým sekvenčné podraďuje po jednom, 7G -TRONIC okamžite podradí zo 7. na 5. stupeň a potom na tretí. V minulosti si táto operácia vyžiadala štyri preradenia, v budúcnosti budú už iba dve.
Na vodíkový pohon
Jules Verne v Tajomnom ostrove napísal: "Voda je uhlím budúcnosti. Energiou budúcnosti je voda rozložená na vodík a kyslík pomocou elektriny. Tieto elementy ochránia schopnosť Zeme vydávať energiu na nedefinovateľný čas..."
V tejto jednej myšlienke je obsiahnutá problematika alternatívnych energií, ktoré majú nahradiť vyčerpateľné zdroje ako je ropa a zemný plyn. Pesimisti tvrdia, že zásoby ropy vydržia najbližších 50 rokov. Potom bude treba poháňať automobil niečím iným. Najnovší hit medzi alternatívnym pohonom je vodík, nakoľko jeho zdroje sú v podstate nevyčerpateľné a namiesto emisií produkuje vodnú paru. Vodíkového pohonu sa chytil nemecký Opel i japonská Honda. Vo vývoji vodíkového pohonu najviac pokročili v BMW a sériová výroba automobilov na vodík sa blíži. Podľa BMW Clean Energy sa v špeciálnych systémoch pomocou elektrolýzy rozdelí voda na atómy vodíka a kyslíka. Takto získaný vodík sa z veľ- kých nádrží načerpá do špeciálnej nádrže automobilu. Potom sa vodík pod tlakom až 200 barov vstrekuje do spaľovacieho priestoru, kde sa podchladený stretáva so vzduchom a exploduje. V súčasnosti sa riešia problémy s účinnosťou motora, pretože spaľovací benzínový motor má pri tom istom objeme vyšší výkon. Vývoj "auta na vodu" musel prekonať množstvo prekážok, napríklad v plynnej forme zaberá vodík veľa miesta a oproti litru benzínu má liter vodíka málo využiteľnej energie. Automobil by na jednu vodíkovú nádrž prešiel veľmi malú vzdialenosť. Preto sa vodík skvapalňuje pri teplote mínus 250 stupňov Celzia. Pre bezpečnosť musí mať vodíková nádrž dvojitý obal.
Auto na vodu
Manažérom projektu BMW Clean Energy je Dr. Ing. Gerrit Kiesgen: "Filozofiou BMW je snaha poskytnúť zákazníkom auto, ktoré má rovnaké jazdné vlastnosti ako s benzínovým motorom. Chceme, aby si zákazník vybral z dvojitého pohonu auta, ako chce jazdiť. Na benzín alebo vodík. Alternatívne palivá budú zaujímavé pre ľudí , ktorí chcú jazdiť slobodne i ekologicky a vodík je najlepším spôsobom realizácie.
* Kedy sa bude vyrábať auto s vodíkovým pohonom sériovo?
"Už produkujeme BMW sedmičkového radu a skúšame sériovú výrobu pre tento výrobný cyklus novej sedmičky, ale ešte neviem povedať, kedy ukončíme ochranu projektu a pustíme sa do sériovej výroby."
Vodíková budúcnosť už existuje. Možno po pár rokoch sa začnú čerpacie stanice na benzín meniť na stanice so skvapalneným vodíkom. Význam čistej energie dobre vystihol Jay Leno, autor talkshow v Los Angeles: "Clean Energy je ako cheeseburger s hranolčekmi a majonézou, ale bez kalórií."