Tomáš Hanák ako Phil Marlowe. FOTO - SATURN ENTERTAINMENT
Hlavným motívom slovenskej premiéry českého filmu Mazaný Filip bolo fiasko na vlaňajšom Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave. Mazaný Filip mal byť slávnostným záverom festivalu, no podľa slov predstaviteľa titulnej postavy Tomáša Hanáka "diváci odchádzali tak húfne, že hoci políčka filmového pásu sa pohybujú vertikálne, predstaveniu dominoval horizontálny pohyb unikajúceho publika". Scenárista, režisér a producent Václav Marhoul si teraz pred premiérovým publikom v bratislavskom Filmovom klube kľakol ("...poklekněte na svá špinavá kolena...") a zaprisahával prítomných, aby v Mazanom Filipovi nič nehľadali. Žiadne posolstvá, žiadne závažnosti, žiadnu rafinovanú paródiu, žiadne umenie.
Pravdu mal len čiastočne. Film totiž skutočne nie je bláznivá komédia ani paródia v duchu hollywoodskych atrakcií bratov Zuckerovcov či ich epigónov. Vyhýba sa (až na dve výnimky) dnes takému obľúbenému vulgárnemu "humoru" tínedžerských filmov.
Václav Marhoul na premiére načrel aj do minulosti. Počas vojenčiny v Bratislave napísal scenár pre Divadlo Sklep. Zo Sklepu, aj jeho predstavenia Mazaný Filip, sa medzičasom stali kultové záležitosti. O to bol prepis do filmovej podoby náročnejší. Nájsť rýdzo filmovú obdobu sklepáckej poetiky bolo rovnako ťažké ako zohnať na film peniaze. Práce aj preto trvali šesť rokov. No nie nadarmo patrí Marhoul ku skupine českých výtvarníkov združených pod názvom Tvrdohlaví. Celý film sa tento bývalý šéf barrandovských filmových ateliérov správne rozhodol nakrútiť v ateliéri. Výsledkom sú České levy za obraz - výtvarný počin a kameru.
Obraz priznáva, ba funkčne a vtipne využíva hru s kulisami, zadnými projekciami, dokazuje autorovu dôvernú znalosť nielen literárneho diela Raymonda Chandlera, ale aj amerických detektívnych filmov drsnej školy z prvej polovice minulého storočia. A, prirodzene, aj klasických diel svetovej a českej filmovej zábavy, najmä Limonádového Joea.
Mazaný Filip sa však zároveň stal veľkou prehliadkou súčasných hviezd českej kinematografie, aj keď mnohé sa na plátne len mihnú a iné sú zamaskované na nepoznanie. Každému určite utkvie barová speváčka, "arizonská slavice" Tornádo You, no len skutočne pozorní diváci si uvedomia, že ju hrá Eva Holubová. Maskovaním úplne zmenený je aj Oldřich Kaiser ako mafiánsky boss Perugini (čítaj peru džíny).
Rola prefíkaného Filipa, teda detektíva Phila Marlowa, bola už v pôvodine písaná pre Tomáša Hanáka. Jeho protihráčkou je nemenej rafinovaná filmová hviezda Velma Hatfieldová v stvárnení Vilmy Cibulkovej, ktorá predvádza skvelú štylizáciu osudovej ženy typu Marlene Dietrichovej. A celý ten pestrofarebný kolotoč epizód, scénok a tanečných a speváckych čísel rozkrúca mierne dementný Charlie Brown Pavla Lišku, keď Marlowa poverí pátraním po nezvestnom bratovi.
Mazaný Filip nie je ani paródia z rodu klasických diel Brdečku a Lipského. Citácie a prevzaté motívy ani nezosmiešňuje, ani funkčne nevyužíva. Pohráva a mazná sa s nimi, žongluje, teší sa z nich. Je skôr leporelom na postmoderný spôsob. A predovšetkým je milovaným dieťaťom všetkých zainteresovaných tvorcov. A predsa Mazaný Filip je závažným posolstvom, rafinovanou paródiou aj kumštom. Umením radosti z hry. Obdaruje každého, kto sa ešte nezabudol a kto sa chce hrať i tešiť.
MILOŠ ŠČEPKA