Brusel 22. marca (TASR) Štyri pätiny z materiálu a dielov, z ktorých sú vyrobené automobily, neskončia v Európskej únii na skládkach odpadu, ale budú sa povinne recyklovať. V novej smernici to dnes navrhla Európska komisia.
Približne od roku 2008 bude musieť ísť po vyradení auta z prevádzky na recykláciu najmenej 80 % materiálov, z ktorých 85 % sa bude musieť znovu zhodnotiť vo výrobnom procese. V roku 2015 sa tieto čísla zvýšia na 85, respektíve 95 %, navrhla EK.
Komisia informovala, že každý rok dosiahne v EÚ svoj konečný vek - asi 13 až 14 rokov - deväť až desať miliónov automobilov, čo predstavuje 8 až 9 miliónov ton odpadu. V budúcnosti len jeho veľmi malá časť skončí na smetisku.
Zatiaľ čo kovové časti automobilov sa dnes už takmer úplne recyklujú, podľa novej smernice bude treba znovu používať aj vyšší podiel nekovových častí.
Podľa EK asi na 1 000 kilogramov hmotnosti automobilu pripadá 700-750 kilogramov kovu. Podiel nekovových častí na konštrukcii automobilov však stúpa a podľa novej smernice sa bude musieť z každého auta recyklovať 150 až 200 kilogramov, vrátane 95 kilogramov plastov.
Hlavnú zodpovednosť ponesie recyklačný priemysel, splniť ambiciózne ciele však nebude možné bez príspevku automobilového priemyslu, ktorý bude musieť zaradiť do výrobného procesu vyšší podiel recyklovateľných materiálov, uviedla komisia.
Smernica podlieha schváleniu členskými štátmi a Európskym parlamentom. Týkať sa bude všetkých nových automobilov, ktoré sa na trh dostanú tri roky po jej prijatí, teda asi v roku 2008.
(spravodajca TASR Robert Sermek) pop