Môže sa stať, že SĽUK ostane len značkou

Začínal ako bubeník, dvadsaťštyri rokov bol tanečníkom Slovenského ľudového umeleckého kolektívu. Ako choreograf tohto súboru vytvoril tanečné projekty Čertoviny, Haravara, Čarovné husle či program Zo srdca. Je autorom choreografií k početným divadelným .

Jaroslav Moravčík (1961), absolvoval Tanečné konzervatórium v Bratislave a odbor choreografia na VŠMU. Okrem samostatných projektov i koprodukcií SĽUK-u pracoval pre Divadlo Jonáša Záborského v Prešove, Štátne divadlo v Košiciach či PUĽS. FOTO SME – PAVOL MAJER

Začínal ako bubeník, dvadsaťštyri rokov bol tanečníkom Slovenského ľudového umeleckého kolektívu. Ako choreograf tohto súboru vytvoril tanečné projekty Čertoviny, Haravara, Čarovné husle či program Zo srdca. Je autorom choreografií k početným divadelným produkciám, medzi inými aj ku Kubovi na Novej scéne či nitrianskej Báthoryčke. V súčasnosti pripravuje projekt Gypsy Roots v baletnom súbore Štátnej opery Banská Bystrica. S režisérom Jozefom Bednárikom bude v najbližších mesiacoch spolupracovať na Mozartovej opere Don Giovanni v Slovenskom národnom divadle. A nie je to Ďurovčík, ale JAROSLAV MORAVČÍK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kto je Jaroslav Moravčík?

„Áno, stáva sa mi, že po predstavení Kuba či Báthoryčky počujem ľudí hovoriť: Ten Ďurovčík to spravil výborne! Ja som bol dlhé roky schovaný pod značkou SĽUK-u. Jediný program, ktorý však Ďurovčík pre SĽUK vytvoril, sa uvádza ako Strom Jána Durovčíka.“

V čom sa líši váš prístup k folklóru od Ďurovčíkovho?

„Možno aj vzťahom, no nerád by som s ním cez noviny polemizoval. Obaja folklór štylizujeme, ale sú isté pravidlá, ktoré nemožno prekročiť.“

Je vám ľúto, že ste zo SĽUK-u museli odísť?

„Pre mňa ako choreografa to bolo možno aj výhodné, azda som bol dovtedy SĽUK-u až príliš verný. Posledný rok bol pre mňa určite profesionálne užitočný, prešiel som mnohé scény na Slovensku, zmenil žáner.“

Aké hlboké sú korene medializovaných problémov, ktoré má teraz SĽUK?

SkryťVypnúť reklamu

„SĽUK prešiel počas svojej existencie niekoľkými krízami, jedna z nich bola aj v roku 1994. Viedli sa spory, či sa majú robiť tituly ako Discoshow a podobne. Vedenie vtedy prepustilo štrnásť profesionálnych tanečníkov. Tiež som sa rozhodol dať výpoveď a spolu sme založili umelecký súbor SLUKA. Oporou a istou zárukou mi bol vtedy aj Svetozár Stračina. Mali sme ambíciu robiť to, čo mal SĽUK ako štátna organizácia v štatúte – teda vytvoriť tanečné formy od autentického folklóru cez rôzne štylizácie až k tanečnému divadlu.“

Potom vás presvedčili, aby ste sa vrátili do SĽUK-u, hoci dnes je to opäť minulosťou?

„Vracal som sa s ťažkým srdcom, ale chceli sme zachovať tradíciu SĽUK-u.“

Je dnes ľudový tanec pre mladých atraktívny?

„Motivácia je v dnešnej dobe oveľa menšia, ako keď som začínal. Dnes už SĽUK takmer do zahraničia necestuje. Navyše, niekedy štát veľmi dotoval oficiálne prezentácie, dnes by to malo byť všetko na komerčnej báze. Ale na to treba mať manažéra, ktorý by mal kontakty.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo nás na Expo 2000 v Hannoveri prezentovala Lúčnica a nie SĽUK?

„To sa pýtam aj ja. Lúčnica má asi väčšie lobby. Tancujú tam študenti, z ktorých sa neskôr stanú vplyvní manažéri. Sľukári skončia v štyridsiatke na penzii so zatrpknutým srdcom na vrátnici. Nie každý môže byť choreografom a nie každý sa dokáže rekvalifikovať.“

Myslíte si, že povesť i úroveň Lúčnice dnes prevyšuje SĽUK?

„Štefan Nosáľ si zaslúži byť glorifikovaný, ale podľa mňa je tu ešte výraznejšia choreografická osobnosť, o ktorej sa vie len málo. Je to Juraj Kubánka. SĽUK má bohatý repertoár, ale takmer vôbec ho nehrá. Ešte v roku 1998 sa chodilo po zájazdoch, hrali sa výchovné koncerty. Tragédia je to, že s minimálnym počtom repríz vedenie od začiatku ráta, s výnimkou spolupráce s inými divadlami ako v prípade muzikálov Kubo či Báthoryčka. Ja som však chápal SĽUK v prvom rade ako zájazdové teleso, ktoré musí vidieť celé Slovensko. Súčasný manažment však operuje tým, že každé zájazdové predstavenie je stratové.“

SkryťVypnúť reklamu

Potrebuje SĽUK domáceho choreografa?

„Všetky veľké telesá vyprofilovala silná osobnosť. Remeslu treba aj rozumieť. U nás o ňom nevedia nič ani ľudia, ktorí by tradíciu mali odovzdávať. Vedenie SĽUK-u dokonca zrušilo aj umeleckú radu, ktorá pripomienkovala celkové smerovanie súboru i jednotlivé tituly. Môj názor je ten, že ide o zámernú likvidáciu SĽUK-u.“

Ako vnímate súčasný konflikt vedenia a prepustených spevákov?

„Mne to pripadá ako nebezpečná kompetencia neumeleckého manažéra rušiť umelecké zložky. Stanovisko ministerstva kultúry nateraz je, že takýto krok je plne na rozhodnutí riaditeľa. Zajtra sa však môže zrušiť aj celý tanečný súbor a zo SĽUK-u zostane len značka.“

Je folklór skutočne nepredajný či už doma alebo v zahraničí?

„Riaditeľ SĽUK-u povedal nedávno pred pracovníkmi, že predajný nie je. Ale mňa nepresvedčí, s folklórom sme prešli celý svet.“

SkryťVypnúť reklamu

ZUZANA ULIČIANSKA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 314
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 770
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 608
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 392
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 135
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 758
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu