
Čo musia robiť dodávatelia, aby sa ich tovar predával v hyper– a supermarketoch
* hradiť zalistovacie (vstupné) poplatky 20-80-tisíc korún
* pri zavedení nového výrobku 10-20-tisíc korún jednorazovo
* príplatky na reklamné akcie a letáky
– niekoľkotisíc korún
* za umiestnenie tovarov výrazne na začiatok regála – 10-40-tisíc za mesiac
* dodávateľom platia za tovar až o 45 až 90 dní
BRATISLAVA – Mnohí naši výrobcovia na čele so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou sú presvedčení, že praktiky obchodných reťazcov sú nekalé. Podľa predsedu komory Ivana Oravca na trhu mal už dávno urobiť poriadok zákon o obchodných reťazcoch, ktorý pred rokom pripravovalo ministerstvo hospodárstva. Ich snahou je zákon znova presadiť.
„Komora nikdy nebola a nie je proti obchodným reťazcom. Chceme len, aby sa správali čestne. Lebo ak zničia domácich dodávateľov, až vtedy sa naši spotrebitelia spamätajú – aké sem prídu s cudzím tovarom ceny.“
Rozdielne poplatky
Existenciu zalistovacích poplatkov – z prípadu na prípad sa veľmi líšia – nám potvrdili aj vo vedení takých veľkých firiem ako Whirlpool Slovakia či Coca-Cola Beverages Slovakia. Podľa Jozefa Nemca, šéfa marketingu v Topvare Topoľčany, každý výrobca urobí zmluvu s partnerom podľa toho, ako si sám seba cení: „Nový výrobok si hypermarkety vždy testujú. Poistia sa, ak by bol neobrátkový. Naše dohody vždy závisia od dodávaného množstva. Topoľčianske pivo nechýba v žiadnom hypermarkete. Vydobyli sme si už lepšiu pozíciu.“ Dodáva, že je samozrejmé, že reťazcom prispievajú na tlač reklamných letákov, tieto príspevky sú pri jednej akcii okolo 5-tisíc korún.
Zákon o obchodných reťazcoch vlani neodporučili prijať samotní ekonomickí lídri vo vláde. Paradoxne im prekážala skutočnosť, že nevytváral rovnaké podmienky na hospodársku súťaž – v neprospech obchodníkov. Klauzula o zneužívaní dominantného postavenia reťazcov sa vypustila aj z práve schváleného zákona o hospodárskej súťaži – pre pripomienky EÚ. Ekonomickí ministri zatiaľ odsunuli kauzu „reťazce“ na Protimonopolný úrad, ktorý mapuje situáciu.
Výrobcovia majú strach
Ako sme však zistili, Protimonopolný úrad dodnes takmer žiadne pripomienky na nekalé obchodné praktiky nedostal. Pritom podľa potravinárov sa pôsobenie veľkých zahraničných reťazcov ako Carrefour, Kaufland, Tesco, Makro, Billa a ďalších začína prejavovať poklesom odberu od domácich dodávateľov.
„Naši výrobcovia sa boja o tvrdých podmienkach hovoriť,“ konštatuje Ivanič z Palmy-Tumys. „Navrhli sme teda komore, že vypracujeme jeden spoločný materiál za Úniu potravinárov.“ Na pripomienku SME, že medzi našimi výrobcami sú aj takí, ktorým po dosiahnutí vysokej predajnosti hypermarkety podmienky zmäkčili, zareagoval: „Toho by som rád videl. Reťazce vlastne ani nevyjednávajú. Pod svoju hranicu marže nejdú. A situácia je taká, že čím ďalej, tým menej majú výrobkov vyrábaných na Slovensku.“
Nespokojnosť prejavili hneď
Podnikom, kde pocítili lepší prístup obchodných reťazcov, je napríklad firma McCarter Slovakia, ktorá má v Dunajskej Strede výrobňu najpredávanejších domácich ovocných džúsov značky Rio. „Pre nás sa situácia otočila,“ hovorí obchodný riaditeľ Roman Tašký. „My sme nespokojnosť v spolupráci so zahraničnými obchodnými reťazcami prejavili hneď na začiatku a dnes sú už naše kontakty v inej fáze. Vedieme v predajnosti džúsov a z tejto pozície sa k nám správajú inak. Oproti začiatku sa situácia vylepšila, ale tiež sme si odtrpeli svoje. Zalistovacie poplatky sa dnes premenili na tzv. marketingové, rozdiel je však v tom, že nám za ne poskytujú nové služby. Umožňujú nám napríklad storčeking, keď sa náš pracovník môže voľne pohybovať po predajni a sledovať, koľko sa predalo našich, ale aj konkurenčných nápojov. Podobné pravidlá dnes začínajú platiť aj pri všetkých domácich reťazcoch.“
Podľa odborníkov ťažkať si na zlý prístup obchodných reťazcov nie je namieste. Hovoria, že reťazec si dovolí toľko, koľko mu dovolí dodávateľ. Vždy je to toľko, aby si výrobca ešte pokryl náklady. „Dodávateľ musí zvážiť, či je preňho výhodnejší objem, ktorý predá vo veľkom reťazci aj za nízku cenu, alebo či je preňho výhodnejšie obchodovať s malými, ktorí ten obrat ponúknuť nedokážu,“ uviedol Ľubomír Drahovský z agentúry Terno.
TÁŇA RUNDESOVÁ