Naši výrobcovia sa o praktikách supermarketov boja hovoriť

BRATISLAVA – Mnohí naši výrobcovia na čele so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou sú presvedčení, že praktiky obchodných reťazcov sú nekalé. Podľa predsedu komory Ivana Oravca na trhu mal už dávno urobiť poriadok zákon o obchodnýc


Čo musia robiť dodávatelia, aby sa ich tovar predával v hyper– a supermarketoch

* hradiť zalistovacie (vstupné) poplatky 20-80-tisíc korún

* pri zavedení nového výrobku 10-20-tisíc korún jednorazovo

* príplatky na reklamné akcie a letáky

– niekoľkotisíc korún

* za umiestnenie tovarov výrazne na začiatok regála – 10-40-tisíc za mesiac

* dodávateľom platia za tovar až o 45 až 90 dní

BRATISLAVA – Mnohí naši výrobcovia na čele so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou sú presvedčení, že praktiky obchodných reťazcov sú nekalé. Podľa predsedu komory Ivana Oravca na trhu mal už dávno urobiť poriadok zákon o obchodných reťazcoch, ktorý pred rokom pripravovalo ministerstvo hospodárstva. Ich snahou je zákon znova presadiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Komora nikdy nebola a nie je proti obchodným reťazcom. Chceme len, aby sa správali čestne. Lebo ak zničia domácich dodávateľov, až vtedy sa naši spotrebitelia spamätajú – aké sem prídu s cudzím tovarom ceny.“

Rozdielne poplatky

Existenciu zalistovacích poplatkov – z prípadu na prípad sa veľmi líšia – nám potvrdili aj vo vedení takých veľkých firiem ako Whirlpool Slovakia či Coca-Cola Beverages Slovakia. Podľa Jozefa Nemca, šéfa marketingu v Topvare Topoľčany, každý výrobca urobí zmluvu s partnerom podľa toho, ako si sám seba cení: „Nový výrobok si hypermarkety vždy testujú. Poistia sa, ak by bol neobrátkový. Naše dohody vždy závisia od dodávaného množstva. Topoľčianske pivo nechýba v žiadnom hypermarkete. Vydobyli sme si už lepšiu pozíciu.“ Dodáva, že je samozrejmé, že reťazcom prispievajú na tlač reklamných letákov, tieto príspevky sú pri jednej akcii okolo 5-tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon o obchodných reťazcoch vlani neodporučili prijať samotní ekonomickí lídri vo vláde. Paradoxne im prekážala skutočnosť, že nevytváral rovnaké podmienky na hospodársku súťaž – v neprospech obchodníkov. Klauzula o zneužívaní dominantného postavenia reťazcov sa vypustila aj z práve schváleného zákona o hospodárskej súťaži – pre pripomienky EÚ. Ekonomickí ministri zatiaľ odsunuli kauzu „reťazce“ na Protimonopolný úrad, ktorý mapuje situáciu.

Výrobcovia majú strach

Ako sme však zistili, Protimonopolný úrad dodnes takmer žiadne pripomienky na nekalé obchodné praktiky nedostal. Pritom podľa potravinárov sa pôsobenie veľkých zahraničných reťazcov ako Carrefour, Kaufland, Tesco, Makro, Billa a ďalších začína prejavovať poklesom odberu od domácich dodávateľov.

SkryťVypnúť reklamu

„Naši výrobcovia sa boja o tvrdých podmienkach hovoriť,“ konštatuje Ivanič z Palmy-Tumys. „Navrhli sme teda komore, že vypracujeme jeden spoločný materiál za Úniu potravinárov.“ Na pripomienku SME, že medzi našimi výrobcami sú aj takí, ktorým po dosiahnutí vysokej predajnosti hypermarkety podmienky zmäkčili, zareagoval: „Toho by som rád videl. Reťazce vlastne ani nevyjednávajú. Pod svoju hranicu marže nejdú. A situácia je taká, že čím ďalej, tým menej majú výrobkov vyrábaných na Slovensku.“

Nespokojnosť prejavili hneď

Podnikom, kde pocítili lepší prístup obchodných reťazcov, je napríklad firma McCarter Slovakia, ktorá má v Dunajskej Strede výrobňu najpredávanejších domácich ovocných džúsov značky Rio. „Pre nás sa situácia otočila,“ hovorí obchodný riaditeľ Roman Tašký. „My sme nespokojnosť v spolupráci so zahraničnými obchodnými reťazcami prejavili hneď na začiatku a dnes sú už naše kontakty v inej fáze. Vedieme v predajnosti džúsov a z tejto pozície sa k nám správajú inak. Oproti začiatku sa situácia vylepšila, ale tiež sme si odtrpeli svoje. Zalistovacie poplatky sa dnes premenili na tzv. marketingové, rozdiel je však v tom, že nám za ne poskytujú nové služby. Umožňujú nám napríklad storčeking, keď sa náš pracovník môže voľne pohybovať po predajni a sledovať, koľko sa predalo našich, ale aj konkurenčných nápojov. Podobné pravidlá dnes začínajú platiť aj pri všetkých domácich reťazcoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníkov ťažkať si na zlý prístup obchodných reťazcov nie je namieste. Hovoria, že reťazec si dovolí toľko, koľko mu dovolí dodávateľ. Vždy je to toľko, aby si výrobca ešte pokryl náklady. „Dodávateľ musí zvážiť, či je preňho výhodnejší objem, ktorý predá vo veľkom reťazci aj za nízku cenu, alebo či je preňho výhodnejšie obchodovať s malými, ktorí ten obrat ponúknuť nedokážu,“ uviedol Ľubomír Drahovský z agentúry Terno.

TÁŇA RUNDESOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 267
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 4 955
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 960
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 539
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 818
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 620
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu