
Michael Schumacher na Ferrari obhajuje tento rok titul majstra sveta vo formule 1. V doterajších desiatich sezónach vyhral nemecký jazdec 44 veľkých cien a tohto roku bude siahať na historický rekord Francúza Alaina Prosta, ktorý má 51 víťazstiev. FOTO – ARCHÍV
BRATISLAVA – Už na hodiny možno rátať štart do 52. ročníka majstrovstiev sveta formuly 1. Zajtra sa na okruhu v melbournskom Albert Parku uskutoční voľný tréning, v sobotu kvalifikácia a v nedeľu o 14.00 h tamojšieho času (5.00 SEČ) vyrazí 22 jazdcov na Veľkú cenu Austrálie. S jednotkou na kokpite svojho Ferrari nastúpi obhajca titulu majstra sveta Michael Schumacher.
JAZDCI. Štyria sú úplnými nováčikmi: Juan Pablo Montoya (25 r.) z Kolumbie v tíme Williams, Kimi Raikkönen (21 r.) z Fínska v Sauberi, Enrique Bernoldi (22 r.) z Brazílie v Arrowse a najmladší jazdec v MS Fernando Alonso (19 r.) zo Španielska v Minardi. Brazílčan Tarso Marques z tímu Minardi už odjazdil 11 veľkých cien v rokoch 1996 a 1997 a Brazílčan Luciano Burti na Jaguári absolvoval premiéru v efjednotke vlani, skúsený Francúz Olivier Panis sa vrátil do seriálu F 1 po roku a zamieril do BAR-u. Seriál opustil Johnny Herbert z Anglicka, Pedro de la Rosa zo Španielska, Mika Salo z Fínska, Ricardo Zonta a Pedro Diniz z Brazílie, Marc Gené zo Španielska. Najvýraznejším prestupom medzi stajňami bol odchod Angličana Jensona Buttona z Williamsu do Benettonu.
TÍMY. Vlani sa o víťazstvá vo všetkých 17 pretekoch podelili Ferrari a McLaren, iná značka vyhrala naposledy v septembri 1999, keď vo VC Európy triumfoval Herbert na vozidle Stewart-Ford. Od roku 1997 vyhrali iné tímy než spomínané dva najsilnejšie len štyri razy (Jordan 3, Stewart 1)! Aj teraz sa očakáva súboj technicky najdokonalejších červených áut so striebornými šípmi. Rozpočty tímov Ferrari a McLaren sa pohybujú okolo 300 miliónov dolárov ročne, kým priemer vo formule 1 je trikrát nižší. Z ďalších stajní si Jordan trúfa, keď získal motory Honda, s novým motorom BMW nastúpi aj Williams či Benetton s Renaultom V10, Arrows s AMT, alebo Prost s motorom Ferrari. Najväčšie sklamanie minulého ročníka, tím Jaguár angažoval do funkcie športového šéfa trojnásobného majstra sveta Rakúšana Nikiho Laudu.
PNEUMATIKY. V posledných dvoch rokoch mala monopol japonská firma Bridgestone, po 16 rokoch sa do formuly 1 vrátil francúzsky výrobca Michelin a „obuje“ vozidlá Benetton, Williams, Jaguár, Minardi, Prost. Zvyšok tímov zostáva verný Bridgestone. „Nie je ťažké vstúpiť do formuly 1, ale vystúpiť na stupeň víťazov už áno. Dúfam, že aj to sa časom podarí,“ zdôraznil športový riaditeľ Michelu Pierre Dupasquier.
ELEKTRONIKA. Po aprílovej Veľkej cene Španielska povolia kontrolu trakcie (pretáčanie kolies), ktorú zakázali pred siedmimi rokmi. „Legalizovalo sa to, čo každý aj tak používal, prakticky sa to nedalo ustriehnuť,“ uviedol bývalý jazdec Benettonu Alexander Wurz.
PROGRAM MS. Zostáva 17-dielny ako vlani. Veľkú cenu Malajzie však presunuli z októbra na marec, v minulom roku zmoknutá, uzimená VC V. Británie sa vrátila do letného termínu. Záver je opäť v Japonsku.