Liv Ullmannová nepíše o Ullmannovej z médií

Mohla napísať objemnú autobiografiu, veď dosiahla svetovú slávu ako divadelná a filmová herečka, hrala v Nórsku, Švédsku, Anglicku a v USA a jej meno sa spája hlavne s režisérom Ingmarom Bergmanom. Udalostí teda bolo dosť, situácií ...

Mohla napísať objemnú autobiografiu, veď dosiahla svetovú slávu ako divadelná a filmová herečka, hrala v Nórsku, Švédsku, Anglicku a v USA a jej meno sa spája hlavne s režisérom Ingmarom Bergmanom. Udalostí teda bolo dosť, situácií hereckých a ľudských takisto, ale Liv Ullmannová ostala len pri útlej, ani nie dvestostranovej knižočke, v ktorej chýba to, čoho je v hereckých autobiografiách plno a niekedy až nadbytok: epizódy z prostredia divadla, z nakrúcania filmov, anekdoty spoza kulís, javísk, ateliérov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Sama v úvode hovorí, že nebude písať o Liv Ullmannovej, s akou sa ľudia stretávajú v časopisoch a novinách a svoje predsavzatie splnila. Lebo jej kniha Premena (Q 111, preložil Peter Kerlik, Bratislava 2003) ukazuje herečku ako človeka, ktorý trpí samotou a pokúša sa čo najlepšie hrať svoju úlohu tentoraz nie na javisku, ale v živote.

Kniha je venovaná Ullmannovej dcére Linn a autorka sa podchvíľou vracia k svojmu detstvu, aby sa priblížila k vlastnému dieťaťu a pochopila ho. Cíti zaň zodpovednosť, ale povolanie, spojené s ustavičným cestovaním, jej nedovoľuje plniť funkciu dokonalej matky, preto ju zhrýzajú výčitky svedomia. Najprv sa dozvieme len toľko, že Ullmannová je po druhýkrát rozvedená, sem-tam aj spomenie Linniho otca, no spočiatku nevieme, kto to je, lebo jej autobiografia nemá klasický pôdorys a nerešpektuje vždy princíp postupnosti a najmä nie kompletnosti rozprávania.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedie nás teda najprv do čias svojho detstva - narodila sa v Tokiu, nikde však nepovie, prečo sa tam ocitli jej nórski rodičia - spomína si na školu, na štúdium herectva v Londýne, ale súčasne aj na svojho otca, ktorého stratila ešte len šesťročná, čo znamenalo celoživotnú traumu. Medzitým kapitolka o nakrúcaní v Paríži a všeličo priestorovo a časovo vzdialenejšie i bližšie, až napokon druhá časť knihy odhalí to, čo určovalo jej ďalší osud: päť rokov žila na ostrove Farü so svojím manželom a režisérom Bergmanom, s ktorým má dcéru Linn.

Ullmannová sa nepúšťa do veľkých podrobností, keď analyzuje ich vzájomný vzťah a potom rozchod, no má to v sebe veľkú dramatickosť, lebo vie niekoľkými až aforistickými vetami vyjadriť širokú škálu protikladných reakcií. Bez akéhokoľvek obviňovania konštatuje, že bol "múdry a podnetný, strašný a egoistický." Paradoxom tohto krátkeho manželstva bolo, že "skutočnými priateľmi sa stali, až keď bolo po všetkom." Ullmannová pátra po tom, čo je v človeku skryté a perfektne odhaľuje najhlbšie vrstvy ľudského vedomia a podvedomia, samozrejme, predovšetkým svojho. Silná a zraniteľná, racionálna a emocionálna, stále hľadajúca šťastie, ktoré treba podľa nej precítiť a chápať ako dar - takto obnažene vidíme autorku v autobiografii.

SkryťVypnúť reklamu

Jej život bol preplnený vonkajšími zmenami a zážitkami, nepodľahla však ani dojmom z Hollywoodu, ani iným svetským lákadlám, v podstate ostala skromná, nevystatovačná, Nórka, ktorá miluje severskú prírodu a jej krásam venuje celé strany. Takmer všetko prežíva so svojou dcérou, týmto svojím zdvojeným ja. Z hľadiska chápania existencie sú zaujímavé jej poznámky z tridsiatich troch dní nakrúcania filmu s Bergmanom, kde hovorí o smrti, samote, strachu.

Herečka sa do toho celého vciťuje, človek v nej je schopný transcendovať svoje poznanie až za hranice ľudského bytia vôbec: "My, čo žijeme teraz, sme iba zábleskom toho, čo existovalo už nekonečne dávno, a čo bude existovať nekonečne dlho, aj keď nič nebude svedčiť o tom, že kedysi bola Zem." K takémuto záveru môže dospieť len hĺbavá, intelektuálne dokonale vybavená osobnosť. A tou Ullmannová skutočne je.

SkryťVypnúť reklamu

Kniha vychádza u nás už v druhom vydaní. V tom prvom (1982) si čitatelia nesmeli zásluhou cenzúry prečítať trochu ironizujúcu kapitolku o schôdzke Nixona a Brežneva (na príslušnej recepcii bola aj Ullmannová), nevyhovovalo ani meno Henryho Kissingera, ministra zahraničných vecí USA, ani nemeckého režiséra Palitzscha, ktorý ostal na Západe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 839
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 204
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 682
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 390
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 740
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu