Dejiny sporu o dátum Veľkej noci

BRATISLAVA 4. apríla (SITA) - Veľká noc - vzkriesenie Ježiša Krista - je najstarším a najväčším sviatkom celého kresťanského liturgického kalendára. Nazýva sa aj Pascha. Toto slovo pochádza z hebrejského ...

BRATISLAVA 4. apríla (SITA) - Veľká noc - vzkriesenie Ježiša Krista - je najstarším a najväčším sviatkom celého kresťanského liturgického kalendára. Nazýva sa aj Pascha. Toto slovo pochádza z hebrejského pesach - prechod. Je to zároveň aj druhý najväčší sviatok židov po Dni zmierenia - Yom Kippure.

Väčšina kresťanov slávi Veľkú noc už viac ako 1 900 rokov v nedeľu po Pasche. Niektoré cirkvi však považujú za dátum Veľkej noci deň začiatku Paschy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek rozdielnym dátumom Kristovej smrti u evanjelistov Matúša, Lukáša a Marka a u evanjelistu Jána, sa súčasná biblistika zhoduje na väčšej dátumovej presnosti u Jána. Podľa neho zomrel Ježiš v piatok, niekoľko hodín pred začiatkom sviatku Paschy. Podľa toho sa za dátum Ježišovej smrti určil piatok 7. apríla roku 30.

SkryťVypnúť reklamu

Dátum Paschy sa odvodzuje z mesačného kalendára od prvého jarného splnu mesiaca. Spoločenstvá, ktoré sa riadili začiatkom Paschy, sa v ranej cirkvi nazývali quattuordecimani, tie, ktoré sa riadili nedeľným termínom, dominicali. Dišputa prvých kresťanov o termíne Veľkej noci svedčí o tom, že už pri prvej veľkej schizme kresťanstva, ktorá vošla do dejín Cirkvi ako ”veľkonočný spor”, išlo o otázku, ako blízko či ďaleko má byť kresťanstvo od židovstva.

Pápež Viktor I. chcel okolo roku 200 presadiť jednotné datovanie pre celú cirkev. Preto nariadil, aby sa v jednotlivých provinciách uskutočnili synody. Na nich sa väčšina vyslovila za prax dominicali. Rozhodný protest však prišiel z Malej Ázie. Pápež žiadal podriadenie sa, pričom hrozil vylúčením z cirkvi. Zožal však za to ostrú kritiku – medziiným aj od vysoko váženého cirkevného otca Ireneja z Lyonu. Quattuordecimanská menšina tak mohla ostať verná svojmu zvyku po celé tretie storočie. Nedeľný termín sa začal opäť presadzovať až na synode v Arles v roku 314 a Nicejský koncil roku 325 nakoniec quattuordecimanistov vylúčil z cirkevného spoločenstva. Až na tomto koncile bolo definitívne prijaté nariadenie, že sviatok Veľkej noci sa má sláviť v nedeľu po prvom jarnom splne mesiaca. Tento sviatok teda môže pripadnúť na jednu z nedieľ medzi 22. marcom a 25. aprílom. Podľa týchto pravidiel sa určuje termín Veľkej noci dodnes.

SkryťVypnúť reklamu

Spor o správny termín Veľkej noci však stále pretrvával. Komunity sa totiž nedokázali zjednotiť na pravom termíne jarného splnu mesiaca. Bol nedeľný spln 21. marca v roku 387 ešte zimný spln, alebo už jarný? V Ríme sa slávila Veľká noc 21. marca, v Alexandrii však až 25. apríla. Trvalo ďalších 140 rokov, kým sa Rimania a Alexandrijčania dokázali zjednotiť na spoločnom termíne. V roku 525 požiadal pápež Ján I. mnícha Dionýza Exigua o radu v tejto záležitosti. Ten vytvoril tabuľku slávenia Veľkej noci pre nasledujúce desaťročia. Jej prijatím bol ”veľkonočný spor” ukončený.

Tisíc rokov, až do reformy kalendára pápežom Gregorom v roku 1582, existoval jeden termín Veľkej noci pre celú cirkev. V modernej dobe už boli viaceré pokusy stanoviť Veľkonočnú nedeľu na jednu konkrétnu nedeľu. Roku 1897 sa v tejto veci obrátili na pápeža astronómovia a v roku 1931 aj Spoločenstvo národov. Druhý vatikánsky koncil sa zaoberal touto záležitosťou a v roku 1963 vyjadril ochotu stanoviť Veľkú noc na určitú nedeľu v gregoriánskom kalendári - ak s tým budú súhlasiť všetci, aj oddelené východné cirkvi. Pápež Pavol VI. sa potom chopil iniciatívy a navrhol od roku 1977 - keď sa všetky termíny Veľkej noci časovo zhodovali - stanoviť Veľkú noc na druhú nedeľu v apríli. Ekumenický patriarchát v Carihrade však signalizoval ”závažný pastoračný problém”, ktorý treba dlhšiu dobu skúmať. Definitívne ”nie” prišlo roku 1982 od kláštorného spoločenstva na vrchu Athos. Naposledy sa o termíne Veľkej noci hovorilo pri veľkom miléniovom stretnutí všetkých hláv pravoslávnych cirkví v decembri 2000 v Carihrade.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 173
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 573
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 193
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 566
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 388
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 209
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 870
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 853
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu