Každý učiteľ môže hodnotiť odpoveď žiaka inou známkou

"Prečo treba systém maturity meniť?" pýtajú sa stále študenti a rodičia. "Lebo maturitná skúška je málo objektívna a málo hodnoverná," odpovedajú odborníci zo Štátneho pedagogického ústavu. Ako príklad uvádzajú hodnotenie piatich učiteľov na vypracovanie

"Prečo treba systém maturity meniť?" pýtajú sa stále študenti a rodičia. "Lebo maturitná skúška je málo objektívna a málo hodnoverná," odpovedajú odborníci zo Štátneho pedagogického ústavu. Ako príklad uvádzajú hodnotenie piatich učiteľov na vypracovanie toho istého príkladu z matematiky.

SITUÁCIA

Žiak nesprávne opísal zadanie úlohy. Chyba vznikla nepozornosťou a nemala vplyv na charakter úlohy. Príklad vyriešil správne, avšak netradičným spôsobom, navyše po formálnej stránke jeho zápis nezodpovedal tomu, ktorý preberali v škole.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

HODNOTENIE

Prvý pedagóg: "Žiak spravil chybu z nepozornosti, príklad však vyriešil správne, navyše kreatívnym spôsobom. Známka: výborný."

Druhý pedagóg: "Príklad je vyriešený na výbornú, treba však zohľadniť skutočnosť, že nebolo správne opísané zadanie. Známka: chválitebný."

Tretí pedagóg: "Nesprávne opísané zadanie, nedodržaná forma zápisu, na druhej strane, žiak sa predsa len dopracoval k správnemu výsledku. Známka: dobrý."

Štvrtý pedagóg: "Žiak de facto nevypočítal zadaný príklad. Nie je dodržaná forma a postup, ktorý zvolil, by mu nepomohol pri inom príklade podobného typu. Je možné zohľadniť, že sa aspoň dopracoval k výsledku. Známka: dostatočný."

Piaty pedagóg: "Žiak vôbec neriešil zadanú úlohu. Známka: nedostatočný."

SkryťVypnúť reklamu

Že sa takéto rozdielne hodnotenie v praxi aj deje, dokladá ŠPÚ jedným z výsledkov Monitoru 1999, keď sa zistilo, že pri určitom druhu testov sa hodnotenie vypracovania tej istej úlohy stredoškolským pedagógom a nezávislým odborníkom líšilo až o 37 percent!

Po novom sa má maturovať preto, aby bolo hodnotenie žiakov objektívne: všetci žiaci budú odpovedať na otázky jednotného centrálne vypracovaného testu, a to v ľahšej alebo ťažšej náročnosti (volia si ju sami). Odpovede budú hodnotené tiež centrálne.

Autor: sr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 319
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 844
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 203
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 677
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 398
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 736
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 568
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu