"Prečo treba systém maturity meniť?" pýtajú sa stále študenti a rodičia. "Lebo maturitná skúška je málo objektívna a málo hodnoverná," odpovedajú odborníci zo Štátneho pedagogického ústavu. Ako príklad uvádzajú hodnotenie piatich učiteľov na vypracovanie toho istého príkladu z matematiky.
SITUÁCIA
Žiak nesprávne opísal zadanie úlohy. Chyba vznikla nepozornosťou a nemala vplyv na charakter úlohy. Príklad vyriešil správne, avšak netradičným spôsobom, navyše po formálnej stránke jeho zápis nezodpovedal tomu, ktorý preberali v škole.
HODNOTENIE
Prvý pedagóg: "Žiak spravil chybu z nepozornosti, príklad však vyriešil správne, navyše kreatívnym spôsobom. Známka: výborný."
Druhý pedagóg: "Príklad je vyriešený na výbornú, treba však zohľadniť skutočnosť, že nebolo správne opísané zadanie. Známka: chválitebný."
Tretí pedagóg: "Nesprávne opísané zadanie, nedodržaná forma zápisu, na druhej strane, žiak sa predsa len dopracoval k správnemu výsledku. Známka: dobrý."
Štvrtý pedagóg: "Žiak de facto nevypočítal zadaný príklad. Nie je dodržaná forma a postup, ktorý zvolil, by mu nepomohol pri inom príklade podobného typu. Je možné zohľadniť, že sa aspoň dopracoval k výsledku. Známka: dostatočný."
Piaty pedagóg: "Žiak vôbec neriešil zadanú úlohu. Známka: nedostatočný."
Že sa takéto rozdielne hodnotenie v praxi aj deje, dokladá ŠPÚ jedným z výsledkov Monitoru 1999, keď sa zistilo, že pri určitom druhu testov sa hodnotenie vypracovania tej istej úlohy stredoškolským pedagógom a nezávislým odborníkom líšilo až o 37 percent!
Po novom sa má maturovať preto, aby bolo hodnotenie žiakov objektívne: všetci žiaci budú odpovedať na otázky jednotného centrálne vypracovaného testu, a to v ľahšej alebo ťažšej náročnosti (volia si ju sami). Odpovede budú hodnotené tiež centrálne.
Autor: sr