
. Aj preto sa v personálnej práci spoločnosti kladie maximálny dôraz na vedenie a vzdelávanie ľudí, tak aby sa zohľadňovali špecifiká oblasti, v ktorej spoločnosť pôsobí. Vzdelávanie sa v McDonald’s chápe ako neustále pokračujú proces, ktorý sa pre zamestnancov nekončí v žiadnej fáze ich pracovnej činnosti. Zároveň platí, že manažér musí byť zároveň aj tréner.
Okrem poznatkov súvisiacich priamo s prevádzkou reštaurácií musia pracovníci počas tréningové procesu získať sebadôveru, komunikačné schopnosti, zvládať objavujúce sa konflikty a tiež malú skupinu ľudí. Základné sú štyri lekcie tréningov, ktorých podstatou je uvedomenie si nasledujúcich téz:
1. Predávame zážitok,
2. My sme najpodstatnejšou časťou zážitku z našich reštaurácií,
3. Čo je dobré pre spoločnosť, je dobré aj pre vás
4. S úsmevom máš už 80 %.
Jednotlivé pracovné pozície sú rozdelené tak, ako je to bežné kdekoľvek vo svete, kde spoločnosť McDonald’s pôsobí. Ich členenie je nasledovné:
Crew - prevádzkový zamestnanec - je členom tímu v reštaurácii, ktorý je v priamom kontakte so zákazníkom na servise v úseku pokladní, v jedálni alebo pracuje pri výrobe produktov či údržbe a sanitácii reštaurácie, jej strojov a zariadení. Ako uvádzajú v spoločnosti, títo zamestnanci sú dôležitou súčasťou systému starostlivosti o zákazníkov.
Hosteska/Hostes - člen tímu, ktorý je zodpovedný za lokálny marketing reštaurácie. Hlavnou náplňou jeho práce je komunikácia a tvorba dobrých vzťahov, príprava a organizácia rôznych akcií v reštaurácii.
Manažment - riadi celý proces, ktorý tvorí:
· Vedúci reštaurácie - je to riadiaci pracovník, ktorého úlohou je bezproblémový chod reštaurácie a riadenie tímu približne 50 až 70 zamestnancov. Mala by to byť osobnosť s prirodzenou autoritou, manažérskymi schopnosťami a s perfektnou komunikáciou so zamestnancami, zákazníkmi a vedením spoločnosti. Vedúci reštaurácie musí ovládať všetky štandardy a pracovné postupy firmy.
· Asistenti sú pravou rukou vedúceho reštaurácie. Musia zvládnuť riadenie reštaurácie v neprítomnosti vedúceho. Mali by zvládať riadeniu a komunikáciu. Ich úlohou je vytvárať priaznivú atmosféru a vhodné pracovné podmienky pre zamestnancov. Sú zodpovední za konkrétne oblasti reštaurácie, ktoré riadia iniciatívne a samostatne.
· Manager trainee je členom tímu, ktorý má už za sebou pracovnú skúsenosť s vedením ľudí. Očakáva sa od neho, že v priebehu 4 - 6 mesiacov bude schopný prevziať zodpovednosť za riadenie skupiny zamestnancov a úseku v reštaurácii a stane sa asistentom vedúceho reštaurácie.
- Head Quarter oddelenie - pripravuje stratégiu pôsobenia McDonald’s na Slovensku.
Pri nástupe do spoločnosti môže nový spoločnosť nastúpiť na tri pozície - crew, hosteska alebo manager trainee.
Hlavnou zásadou tréningového procesu je, že každý človek, ktorý nastupuje do McDonald’s, musí začať svoje pôsobenie na najnižšom stupni hierarchie. V praxi to znamená, že kto chce riadiť reštauráciu, musí začať ako radový zamestnanec a prejsť všetkými stupňami v rámci prevádzky. Tento základný princíp je doplnený o systém trénovania a vnútrofiremného vzdelávania zamestnancov.
Tréning je súčasťou internej komunikácie a firemnej kultúry firmy, je prispôsobený jednotlivým pracovným pozíciám. Štruktúru tréningu možno rozdeliť na tréning na pracovisku, v reštaurácii, tréning teoretický s použitím videozáznamov, diskusie a podobne a tiež tréning mimo reštaurácie - stretnutia, kurzy, semináre. Hlavná časť, teda 90 percent tréningu však prebieha priamo v prevádzke. Nový zamestnanec sa spolu so svojím skupinovým školiteľom musia naučiť zvládnuť výrobné postupy za 5 - 6 dní a do konca úvodného tréningu približne 30 dní musí byť nový zamestnanec schopný samostatne pracovať na všetkých úsekoch v reštaurácii. Počas základného tréningu sa nový zamestnanec oboznámi s prostredím tak, že sa mu predstaví činnosť a on tieto činnosti opakuje. Ako učebnú pomôcku dostáva zoznam úkonov, doplňujúce informácie na videopáskach a knihy. Pravidelne dostáva spätnú väzbu na svoju prácu a postupne sa mu určujú ďalšie ciele.
Tréning pre franchisingového partnera je oveľa intenzívnejší, v začiatočnej fáze má rovnakú štruktúru s tréningom ostatných zamestnancov. Úlohou franchisistu je však zvládnuť cestu od úvodného tréningu na pozíciu manažéra reštaurácie v priebehu jedného roka.
Autor: sb