Ak sa ho podarí schváliť a uviesť do praxe, dotknú sa tieto zmeny každej školy, každého rodiča i školopovinného dieťaťa, a prirodzene, všetkých zamestnancov školstva. Tu sú v skratke tie najzásadnejšie z nich:
- nový školský zákon by mal zvýrazniť nielen vzdelávaciu funkciu školy, ale aj výchovnú, na ktorú sa v poslednom čase zabúdalo
- mal by zosúladiť stupne vzdelania slovenských základných a stredných škôl s medzinárodnou klasifikáciou stupňov vzdelania, aby sa žiaci a študenti mohli lepšie uplatňovať na medzinárodnom trhu práce
- definuje sa v ňom právo každého slovenského občana na slobodný výber „vzdelávacej cesty“
- na základe nového školského zákona budú mať školy určitú autonómiu pri určovaní obsahu vzdelávania. Bude stanovený rámcový (pevný, základný) program, ktorý bude určovať štát, školy si však budú môcť stanoviť aj vlastný školský výchovno-vzdelávací program. Ten bude nad rámec štátom stanoveného programu, a školy ho budú ponúkať ako vlastnú vzdelávaciu ponuku vo svojom regióne. Každá škola si tak bude môcť určiť svoje hlavné zameranie
- povinná školská dochádzka sa bude začínať v piatom roku veku dieťaťa, a to v materskej škole. Povinná predškolská dochádzka má byť prípravou na úspešné zvládnutie školských povinností. Dnes navštevuje materské školy až 92 percent päťročných detí, i keď je to dobrovoľné
- nový školský zákon by mal vytvoriť priestor pre zmeny obsahu vzdelávania na základnej a strednej škole. Tým, že sa bude môcť zredukovať učivo na 70, alebo dokonca až na 60 percent toho, čo sa učí dnes, vytvorí sa priestor pre ďalšie predmety a väčšie výchovné pôsobenie školy
- zákon chce zachovať osemročné gymnáziá ako druh školy, (čo iste poteší niektorých rodičov), takže tieto nezaniknú
- zákon navrhuje vytvoriť nový druh strednej odbornej školy, ktorá bude poskytovať študijné aj učebné odbory. Stredné školy sa už nebudú rozdeľovať na stredné odborné školy a stredné odborné učilištia (vzhľadom na to, že na oboch typoch škôl sa dnes dá maturovať, rozdiel už ani dnes nebol príliš výrazný). Namiesto nich vznikne široko koncipovaný druh strednej odbornej školy. Každá zo škôl bude vnútorne rozdielna podľa svojej ponuky uchádzačom o štúdium
- nový školský zákon by mal jasne spresniť postup pri zaraďovaní a vyraďovaní škôl zo siete, aby sa predišlo problémom posledných desiatich rokov. Jasne budú stanovené kritériá na zaradenie i vyradenie školy zo siete. Ak ich škola splní, bude do nej zaradená, ak nie, vyradí sa
- zákon by mal tiež upraviť postavenie pedagogických a nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení. Hoci základnou úpravou ostáva zákon o verejnej službe, školský zákon ešte hovorí o niektorých špecifikách ich práce.
Autor: sr