BRATISLAVA 28. apríla (SITA) - Kvalita výchovno-vzdelávacieho procesu v základných školách (ZŠ) a špeciálnych základných školách (ŠZŠ) klesá. Uvádza sa to v Správe o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach za školský rok 2002/2003, ktorý dnes vláda prerokovala a schválila. Obdobne negatívne hodnotila školská inšpekcia aj vývoj na gymnáziách, na ktorých sa podľa nej zhoršili aj priestorové podmienky. Pri materských školách (MŠ) sa inšpektori obávajú postupného ohrozenia kvalifikovanosti a odbornosti v súvislosti s nedodržiavaním platnej legislatívy v personálnej oblasti zo strany zriaďovateľov. Zároveň však konštatujú ako najväčšie pozitívum MŠ takmer 100-percentnú kvalifikovanosť a odbornosť učiteliek. Na druhej strane tiež vyčítajú zriaďovateľom nekvalifikované zásahy do kompetencií riaditeliek materských škôl, čo podľa nich spôsobuje znižovanie úrovne odborného a pedagogického riadenia.
Stredným odborným školám (SOŠ) inšpektori vyčítajú nedostatočné uplatňovanie učebných pomôcok na vyučovaní, ako aj používanie málo efektívnych metód vyučovania. V súvislosti so strednými odbornými učilišťami (SOU) správa konštatuje, že klesá záujem o štúdium na nich a zároveň kritizuje, že sa sieť učebných a študijných odborov rozširuje napriek klesajúcemu počtu záujemcov o štúdium. V prípade reedukačných domovov pre mládež považuje inšpekcia za kľúčové negatívum nedostatok odborných zamestnancov, s čím súvisí absencia špeciálnych programov a nerealizovanie terapeutickej činnosti. Pri základných umeleckých školách (ZUŠ) hodnotí správa ako najväčšie negatívum nekvalifikovanosť učiteľov v tanečnom odbore a prijímanie žiakov nad kapacitné možnosti škôl.
Správa však pripomína aj určité pozitívne stránky. Za kľúčové pozitíva v ZŠ považuje zapájanie škôl do projektov a aktivít smerujúcich k prezentácii škôl na verejnosti. V prípade ŠZŠ je najväčším kladom diferencovaný a individuálny prístup pedagógov k žiakom ako aj dodržiavanie schválených variantov učebných plánov, či metódy a formy práce prispôsobené mentálnemu postihnutiu. Pri zmienke o ZUŠ hodnotia inšpektori veľmi pozitívne dobrú úroveň práce súborov, orchestrov a ich prezentáciu doma i v zahraničí. Konštatuje tiež vysokú úroveň práce so špeciálnymi schopnosťami.
Hoci zabezpečenie výpočtovou technikou a prístup k vyučovaniu informatiky nehodnotí správa príliš pozitívne, v súvislosti s gymnáziami sú personálne podmienky a vybavenie výpočtovou technikou kľúčovými pozitívami. Rovnaké hodnotenie sa ušlo aj SOŠ. V SOU je najväčším kladom záujem žiakov o odborný výcvik.
Správa, ktorú na rokovanie vlády predložil minister školstva Martin Fronc, vychádza z 2 825 inšpekcií. V uplynulom školskom roku tak inšpektori prekontrolovali 17,3 percenta škôl a školských zariadení. Kontrolovali
2 707 štátnych, 33 súkromných a 82 cirkevných škôl a školských zariadení, z toho 163 s vyučovacím jazykom národností.
sy;ve;bl