Keďže pre niektorých z nás môže byť množstvo skratiek a cifier komplikované a neprehľadné, skúsme si tento bankový spôsob komunikácie ilustrovať na ukážkovom výpise (VÚB Banky).
V hlavičke banka identifikuje výpis podľa čísla a typu účtu, čo je pre vás pri čítaní výpisu základná informácia, najmä ak máte v danej banke otvorených viac účtov. Ďalšou informáciou je poradové číslo daného výpisu od otvorenia účtu, deň zhotovenia a počet strán výpisu. Základné informácie dopĺňa číselný kód pobočky, v ktorej je vedený príslušný účet, mena, v ktorej je účet vedený a spôsob distribúcie, ktorý si klient dohodol pri otváraní účtu.
Rozšírenou identifikáciou pri cezhraničných prevodoch je tzv. BIC (identifikačný kód banky) a IBAN (medzinárodné číslo bankového účtu). Tieto kódy sú medzinárodne štandardizované a v každej krajine EÚ a Európskeho hospodárskeho priestoru sa mierne líšia. Uvádzanie týchto údajov je od vstupu SR do Európskej únie povinné. Preto je pre vás dôležité pri prevode peňažných prostriedkov na účet do zahraničia okrem svojho IBAN a BIC uviesť aj obdobné kódy adresáta. Ak tak neurobíte, vaša banka si môže prípadné náklady spôsobené touto komplikáciou uplatniť u vás.
V strednej časti výpisu sa nachá-dza vaša adresa a nad ňou malým písmom kódová identifikácia typu vášho účtu a bankovej pobočky. Tieto informácie sa uvádzajú pre potreby banky, keďže výpis je zasielaný z určitého centra a nie z vašej konkrétnej bankovej pobočky. V strednej časti je ďalej priestor na rôzne oznamy, ktorými vám banka aktualizuje a upresňuje ponuku svojich služieb. Väčšina bánk ponúka aj aditívne informácie a inštruuje klienta k vyhľadávaniu informácií na webovej stránke banky či pros-tredníctvom bezplatnej telefónnej linky. Vľavo, vedľa adresy sa nachá-dzajú sumárne informácie od posledného dátumu vyhotovenia výpisu po dátum aktuálneho výpisu. Dátum vyhotovenia výpisu možno ľubovoľne zmeniť, napr. ku koncu mesiaca alebo po každej transakcii. V sumári sa nachádza počet a suma všetkých vkladov na účet a výberov z účtu. Kreditné úroky sú plusovou položkou, sú to úroky pripísané z našich prostriedkov na účte. Niekedy sa však stane, že sa na účte dostaneme do mínusových položiek. Ak máme takýto debet povolený (napr. máme založený kontokorentný účet), banka nám jednoducho odpíše dohodnutý debetný úrok. Ak je prechod do mínusu nepovolený, banka nám zaúčtuje úrok, ktorého výška sa vypočíta vynásobením danej sumy s počtom dní v debete (pomerne podľa ročného úroku). Ďalšou položkou v sumári je daň, zúčtovaná z kreditných úrokov a celková suma poplatkov, ktoré sú konkretizované v dolnej časti výpisu. Poplatkov je viac ako sto, môže nimi byť napríklad poplatok za vedenie účtu alebo účtovná položka elektronická, ktorá sa účtuje pri službách za internet banking či hlasovú službu. Bežným poplatkom je aj transakcia PK (platobná karta) - platba u obchodníka, za použite karty v platobnom styku. Tieto poplatky je potrebné poznať a informovať sa o nich už pred založením účtu.
Najdôležitejším zdrojom informácií je pre klienta "telo" bankového výpisu - zoznam všetkých pohybov na účte v zúčtovacom období. Okrem dátumu zúčtovania operácie banka uvádza aj dátum vykonania platby, napr. pri platbe kartou v supermarkete 22/3 môže byť platba zúčtovaná až o deň neskôr. V popise operácie je špecifikovaná vykonaná platba či príjem, v prípade prevodu na účet uvádzané číslo predmetného účtu. Rozlúštiť jednotlivé skratky je pomerne jednoduché, napr. skratka TP označuje trvalý príkaz na účet, skratka SERVISNE POPL PK znamená poplatok za použitie platobnej karty a podobne. Na bližšiu identifikáciu slúžia tzv. symboly. Variabilný symbol si určuje prijímateľ platby, podľa neho platbu rozoznáva. Konštantný symbol 3- až 4-miestne číslo, pevne stanovené pre každú službu, napr. platba za tovar má konštantný symbol 608. Špecifický symbol nie je vždy povinným údajom, slúži na ďalšiu špecifikáciu operácie.
Pre každého bankového klienta je dôležité mať prehľad o svojich finančných tokoch. V prípade akýchkoľvek nejasností odporúčame nechať si informácie vysvetliť vo svojej bankovej pobočke alebo ešte lepšie, prostredníctvom 24-hodinovej zákazníckej linky. Praktické je údaje z výpisu konfrontovať s kópiami príkazov na úhradu, potvrdeniek pri platbe kartou alebo pri výbere z bankomatu. Ak sa dopracujete k rovnakej sume ako banka, zrejme ste si vybrali dobre...
FILIP PALKOVIČ