"Zabalené" služby sú výhodnejšie pre klientov i banky

So súborom služieb ponúkaným za jednu paušálnu cenu sa môžeme stretnúť bežne. Mobilní operátori nám

v balíkoch ponúkajú telefonovanie i esemeskovanie za pevne stanovený mesačný paušál, poskytovatelia internetových služieb v balíkoch umožňujú posielať maily, zriadiť si internetovú stránku a podobne.

K trendu umožniť klientom získať viac služieb podpisom jedinej zmluvy sa za posledné tri - štyri roky prepracovali i banky. Slovenské bankové domy, v ktorých majú majoritu zahraniční akcionári, rozšírili produktové portfólio o balíky služieb a dnes už máloktorá banková inštitúcia neposkytuje svojim klientom možnosť získať "zabalené" služby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo to znamená pre klienta?

Banky nazývajú tieto produkty rôzne, môžeme sa stretnúť s balíkom, programom či kontom. Princíp je však rovnaký. Banky vyberú zo svojej širokej škály produktov určité služby, ktoré "zabalia" a ponúkajú zákazníkom. Záujemcovia o bankové služby tak za jednu paušálnu sumu dostanú súhrn určitých produktov a služieb, ktoré či spotrebujú alebo nie, musia zaplatiť. Balíky služieb si zákazníci vo väčšine bánk môžu, ale aj nemusia kúpiť. Cena za balík transakcií a produktov je pritom stanovená tak, aby bola pre

klientov výhodnejšia ako poplatky, ktoré majú banky v sadzobníkoch a klient si ich kupuje individuálne. Napríklad Tatra banka posky-

tuje podnikateľom pri balíku TatraBusiness, ktorého mesačné používanie stojí 109 Sk, služby, ktoré by jednotlivo stáli 272 Sk. Využívaním balíka služieb tak klient ročne ušetrí až 1 956 Sk. Pri balíkoch obsahujúcich viac služieb sa suma ušetrených nákladov zvyšuje.

SkryťVypnúť reklamu

Vybrať ten správny

Pri porovnaní cien balíkov a služieb v nich zahrnutých s transakciami platenými individuálne skutočne platí, že jednotková cena služieb zahrnutých v balíku je v porovnaní s ich spoplatňovaním mimo balíka nižšia. Či je to tak stále a či to platí pre každého klienta je otázne. Nie vždy musí občan alebo podnikateľ na balíku len ušetriť. Závisí to od toho, koľko transakcií mesačne realizuje a aké produkty využíva.

Vo všeobecnosti platí, že čím drahší balík služieb, tým má

klient viac výhod. Balíky zahŕňajú presne určené služby, sú pevne dané a nemožno k nim pridávať, ani z nich uberať žiadne služby. Banky ich však majú v ponuke niekoľko a podľa Silvie Nosálovej z VÚB sa pri ich tvorbe snažia kopírovať potreby klienta, takže si každý má možnosť vybrať ten správny, podľa toho, čo požaduje. Niektoré balíky, prípadne niektoré služby v rámci balíka si nemôže kúpiť každý klient. Na to, aby mohol využívať všetky služby musí spĺňať bankou stanovené podmienky. Najzreteľnejšie to je pri poskytnutí kontokorentného úveru, ktorý síce je zahrnutý v balíku, ale banka ho klientovi umožní využiť až po splnení konkrétnych podmienok.

SkryťVypnúť reklamu

Od najjednoduchších po najzložitejšie

Každá banka poskytujúca balíky služieb ich má vo svojom portfóliu niekoľko. Pre fyzické osoby sú z produktového portfólia určené zvyčajne tri - štyri typy balíkov služieb. Tie najjednoduchšie a najlacnejšie obsahujú najmenej služieb a účtovných položiek. Sú určené pre najmenej aktívnych

klientov. Aktívnejším klientom sú určené stredne "bohaté" balíky, ktoré obsahujú viac služieb za viac peňazí. Pre najnáročnejších a najaktívnejších klientov sú určené balíky, ktoré zahŕňajú skutočne veľké množstvo produktov a služieb a sú, samozrejme, aj najdrahšie. Klient sa môže rozhod-núť, ktorý druh balíka je preňho najvhodnejší tak, aby si bol istý, že využije všetky benefity, ktoré mu má balík prinášať. Inak by išlo len o preplácanie služby, ktorú v skutočnosti nevyužije a nepotrebuje.

SkryťVypnúť reklamu

Zvýhodnené služby sú tiež súčasťou balíka

Klient získava za paušálnu cenu balíka okrem bežného účtu i ďalšie cenovo zvýhodnené služby. Nie však zadarmo. Za jednotkovú cenu banky spravidla ponúkajú poplatky za vedenie účtu, výpisy z účtu doručované poštou alebo preberané osobne, či poplatky za niekoľko účtovných položiek. Väčšina balíkov obsahuje aj vydanie platobnej karty, prípadne viacerých alebo obsluhu trvalých príkazov a inkasných platieb. Či sa však klientovi balík cenovo oplatí, závisí od počtu a druhu transakcií, ktoré v priebehu mesiaca vykonáva. Ak majiteľ bežného účtu väčšinu služieb z balíka nepotrebuje, prípadne robí minimum transakcií, kupovať balík sa mu neoplatí. Môže sa mu totiž stať, že v konečnom dôsledku zaplatí za balík viac akoby platiť za služby, ktoré by neboli zabalené.

SkryťVypnúť reklamu

V balíku sa skrývajú aj služby zadarmo

Po podrobnejšom preskúmaní jednotlivých služieb ponúkaných v balíku si bankový klient nájde tú najvhodnejšiu verziu. Aj potom je však dobré si všimnúť, že banky v rámci služieb zahrnutých v balíku prezentujú aj tie, ktoré sú ponúkané zadarmo pre všetkých klientov aj mimo balíka. Napríklad sprístupnenie služieb elektronického bankovníctva, telefónneho centra či prístup k zostatku na bežnom účte prostredníctvom bankomatu. Podľa S. Nosálovej je to z dôvodu zdôraznenia, že klient ani po zakúpení kont nebude znášať poplatky za služby, ktoré sú už samozrejmosťou.

Niektoré služby v rámci balíkov sú spoplatnené len čiastočne, prípadne zvýhodnenou cenou. So zľavou môže byť poskytovaná platobná karta, prípadne druhá platobná karta vydávaná k účtu, možnosť pripoistenia a podobne. Balík však napríklad môže zahŕňať iba prvé vydanie platobnej karty a po skončení jej platnosti si klient za nové vydanie zaplatí navyše. Účtovné položky zahrnuté v balíku môže banka obmedziť na konkrétne transakcie, ak ich klient prekročí platí za ne podľa aktuálneho cenníka.

SkryťVypnúť reklamu

Pre banky jednoduchšie

Balíky služieb sú vďaka cene výhodné pre klientov a pre jednoduchosť a administratívnu nenáročnosť i pre banky. Klient totiž s bankou uzatvára jediný zmluvný dokument, ktorý upravuje všetky čiastkové produkty a odbúrava zbytočné tlačivá osobitne pre každú službu. Podpisom jednej zmluvy tak banka predá viacero produktov. Je to teda pre ňu výhodnejšie, keďže nemusí s klientom uzatvárať zmluvu osobitne na každý produkt či službu. Tým sa banke náklady znižujú. Navyše, klienti sú motivovaní, aby využívali väčšinu služieb obsiahnutých v balíku a aby ich služby využívali v čo najväčšej miere. Klienti, ktorí využívajú iba malú časť balíkových služieb, platia viac a dotujú tak aktívnejších majiteľov. Výhody v zavedení balíkov služieb vidí aj Roman Začka z Tatra banky. Na jednej strane sa proces zjednodušuje, na druhej strane banka motivuje klientov na používanie produktov vhodných pre daný segment klientov. (er)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 173
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 5 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 130
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 671
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 3 441
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 948
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 749
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu