
FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
Psychológovia tvrdia, že takéto prostredie spätne agresivitu vyvoláva: „Ak idete po čistej ulici, bojíte sa odhodiť čo i len papierik. Ale keď je tam kopec smetí, vôbec sa neostýchate k tomu niečo pridať. Preto i prostredie v škole, ktoré je špinavé a dotrhané, spätne vyvoláva hrubosť a agresivitu. Ľudia sa správajú adekvátne prostrediu, v ktorom žijú,“ povedala nám školská psychologička.
Vandalizmus je prejavom násilia namiereného proti predmetom. Rovnako však môže byť namierené i proti osobám – učiteľovi, žiakom, zamestnancom školy. O násilí v škole podľa definície hovoríme vtedy, keď sú žiaci alebo žiak opakovane vystavovaní násiliu alebo negatívnemu správaniu jedného alebo viacerých spolužiakov.
Násilie však nemusí byť orientované konkrétne voči niekomu alebo niečomu, môže mať i všeobecné prejavy a prejavuje sa v správaní žiaka – ten začne byť nedisciplinovaný, používať vulgárny slovník, vydiera spolužiačku pre desiatu, vysmieva sa z iných. „Hoci takéto správanie vyzerá navonok ako vcelku normálne, ide už o prejav začínajúcej sa šikany,“ hovorí psychologička.
Najzávažnejším prejavom násilia a stúpajúcej agresivity žiaka je porušovanie všeobecných pravidiel – falšovanie dokladov, vysvedčení, známok, nosenie zbraní, krádeže a podobne. (sr)