vo vysielaní bola totiž upravená už od 4. októbra minulého roka platným zákonom o vysielaní a retransmisii (308/2000 Z.z.). Vzhľadom na to, že v čase prijímania zákona o vysielaní a retransmisii neboli stanovené všeobecné podmienky pre porovnávaciu reklamu, zákon o reklame obsahuje malú novelu zákona 308/2000, ktorou sa umožňuje aplikovať ustanovenia o porovnávacej reklame i pre rozhlasové a televízne vysielanie. Ostatné pravidlá reklamy, ktoré zákon o reklame priniesol od 1. mája 2001, sa teda dotýkajú všetkých ostatných druhov reklamy okrem reklamy realizovanej v rozhlasovom a televíznom vysielaní.
ZÁKLADNÉ POJMY
Reklamou sa podľa nového zákona rozumie „prezentácia produktov v každej podobe za účelom ich uplatnenia na trhu“ a produktom „tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním“. Zákon zároveň vymedzuje, čo sa za reklamu nepovažuje, napr. označenie sídla, označenie listov a obálok, označenie produktov alebo ich obalov, uverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej zá-vierky, auditu podniku. Všeobecné požiadavky na reklamu vychádzajú - ako deklarovali sami predkladatelia - z Etického kódexu Rady pre reklamu. Tak ako doteraz, reklama musí byť v súlade s dobrými mravmi, nesmie byť klamlivá ani skrytá. Zákon ďalej vraví, že reklama „sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa“ a zároveň „sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta“.
V súlade s európskou legislatívou zákon o reklame prináša do marketingovej komunikácie nový fenomén - porovnávaciu reklamu. Tou je podľa zákona „reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty“. Takáto reklama je však prípustná iba za dodržania vymedzených veľmi podrobných a prísnych podmienok. Vzhľadom na nedoriešenie viacerých právnych problémov súvisiacich s porovnávacou reklamou (napríklad v oblasti autorského práva) však skutočný príchod takejto reklamy do slovenských médií asi ešte nehrozí.
ALKOHOLU ÁNO
Zákonom bola liberalizovaná reklama na alkohol. Pri reklame na alkohol je však potrebné dodržať podmienky:
- nedávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú alebo duševnú výkonnosť,
- netvrdiť, že alkoholické nápoje majú liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci účinok alebo že pomáhajú riešiť osobné problémy,
- nenabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov alebo prezentovať abstinenciu alebo triezvosť ako nedostatok, zdôrazňovať obsah alkoholu v nápojoch ako znak ich kvality (pokračovanie na str. 2)
(dokončenie zo str. 1)
- reklama alkoholických nápojov sa zároveň nesmie zameriavať na maloleté osoby.
V rozhlasovom a televíznom vysielaní je reklama na alkohol možná v čase od 22.00 - 6.00 h, okrem reklamy na pivo, ktorá sa môže vysielať počas celého dňa.
Reklama tabakových výrobkov je podľa zákona zakázaná:
- na všetkých druhoch informačných nosičov,
- rozdávaním vzoriek tabakových výrobkov verejnosti,
- na reklamných veciach, ktoré ne-súvisia s fajčením a ktoré sa rozdávajú verejnosti, okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov.
Za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje:
- označenie špecializovaných predajní tabakových výrobkov a potrieb pre fajčiarov s nápisom TABAK,
- označenie dopravných pros-triedkov výrobcom tabakových výrobkov, jeho obchodnou značkou,
- vydávanie letákov, brožúr a iných publikácií určených výhradne pre výrobcov a obchodníkov s tabakovými výrobkami a tabakom,
- informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne,
- rozdávanie výrobkov na rokovaniach súvisiacich s výrobou a predajom tabakových výrobkov.
Pri analýze regulácie tabakovej reklamy podľa nového zákona je potrebné uvedomiť si, že paragraf 6 zakazuje reklamu tabakových výrobkov, a nie produktov, na ktoré sa vzťahuje definícia reklamy (produktmi sú podľa definície v zákone „tovar, služby, nehnuteľ-nosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním“).
Z toho vyplýva, že schválený zákon ponecháva priestor na aktivity spojené s komunikovaním ochrannej známky a obchodného mena, definitívne stanovisko je však potrebné prenechať analýzam právnikov.
Autor: ZUZANA MISTRÍKOVÁ(Autorka je prezidentkou Rady pre reklamu)