Nový zákon liberalizoval reklamu na alkohol

Od 5. apríla 2001 má Slovensko nový zákon o reklame (147/2001 Z.z.). Zákon priniesol do života slovenskej marketingovej komunikácie niekoľko zásadných zmien. Avšak zákon sa dotýka oblasti reklamy v rozhlasovom a televíznom vysielaní len okrajovo. Reklama

vo vysielaní bola totiž upravená už od 4. októbra minulého roka platným zákonom o vysielaní a retransmisii (308/2000 Z.z.). Vzhľadom na to, že v čase prijímania zákona o vysielaní a retransmisii neboli stanovené všeobecné podmienky pre porovnávaciu reklamu, zákon o reklame obsahuje malú novelu zákona 308/2000, ktorou sa umožňuje aplikovať ustanovenia o porovnávacej reklame i pre rozhlasové a televízne vysielanie. Ostatné pravidlá reklamy, ktoré zákon o reklame priniesol od 1. mája 2001, sa teda dotýkajú všetkých ostatných druhov reklamy okrem reklamy realizovanej v rozhlasovom a televíznom vysielaní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

ZÁKLADNÉ POJMY

Reklamou sa podľa nového zákona rozumie „prezentácia produktov v každej podobe za účelom ich uplatnenia na trhu“ a produktom „tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním“. Zákon zároveň vymedzuje, čo sa za reklamu nepovažuje, napr. označenie sídla, označenie listov a obálok, označenie produktov alebo ich obalov, uverejnenie výročnej správy o hospodárení, účtovnej zá-vierky, auditu podniku. Všeobecné požiadavky na reklamu vychádzajú - ako deklarovali sami predkladatelia - z Etického kódexu Rady pre reklamu. Tak ako doteraz, reklama musí byť v súlade s dobrými mravmi, nesmie byť klamlivá ani skrytá. Zákon ďalej vraví, že reklama „sa nesmie šíriť automatickým telefonickým volacím systémom, telefaxom a elektronickou poštou bez predchádzajúceho súhlasu ich užívateľa“ a zároveň „sa nesmie šíriť adresne, ak adresát doručenie reklamy vopred odmieta“.

SkryťVypnúť reklamu

V súlade s európskou legislatívou zákon o reklame prináša do marketingovej komunikácie nový fenomén - porovnávaciu reklamu. Tou je podľa zákona „reklama, ktorá priamo alebo nepriamo označuje iného súťažiteľa alebo jeho produkty“. Takáto reklama je však prípustná iba za dodržania vymedzených veľmi podrobných a prísnych podmienok. Vzhľadom na nedoriešenie viacerých právnych problémov súvisiacich s porovnávacou reklamou (napríklad v oblasti autorského práva) však skutočný príchod takejto reklamy do slovenských médií asi ešte nehrozí.

ALKOHOLU ÁNO

Zákonom bola liberalizovaná reklama na alkohol. Pri reklame na alkohol je však potrebné dodržať podmienky:

- nedávať do súvislosti spotrebu alkoholu s priaznivým účinkom na telesnú alebo duševnú výkonnosť,

SkryťVypnúť reklamu

- netvrdiť, že alkoholické nápoje majú liečivé vlastnosti, povzbudzujúci alebo upokojujúci účinok alebo že pomáhajú riešiť osobné problémy,

- nenabádať na nestriedme požívanie alkoholických nápojov alebo prezentovať abstinenciu alebo triezvosť ako nedostatok, zdôrazňovať obsah alkoholu v nápojoch ako znak ich kvality (pokračovanie na str. 2)

(dokončenie zo str. 1)

- reklama alkoholických nápojov sa zároveň nesmie zameriavať na maloleté osoby.

V rozhlasovom a televíznom vysielaní je reklama na alkohol možná v čase od 22.00 - 6.00 h, okrem reklamy na pivo, ktorá sa môže vysielať počas celého dňa.

Reklama tabakových výrobkov je podľa zákona zakázaná:

- na všetkých druhoch informačných nosičov,

- rozdávaním vzoriek tabakových výrobkov verejnosti,

SkryťVypnúť reklamu

- na reklamných veciach, ktoré ne-súvisia s fajčením a ktoré sa rozdávajú verejnosti, okrem reklamných vecí, ktoré sa rozdávajú na miestach predaja výrobkov.

Za reklamu tabakových výrobkov sa nepovažuje:

- označenie špecializovaných predajní tabakových výrobkov a potrieb pre fajčiarov s nápisom TABAK,

- označenie dopravných pros-triedkov výrobcom tabakových výrobkov, jeho obchodnou značkou,

- vydávanie letákov, brožúr a iných publikácií určených výhradne pre výrobcov a obchodníkov s tabakovými výrobkami a tabakom,

- informácia o konkrétnom tabakovom výrobku určená pre spotrebiteľa, umiestnená v predajni tabakových výrobkov, ktorá musí obsahovať upozornenie o škodlivosti fajčenia a musí byť umiestnená tak, aby oslovovala najmä návštevníkov predajne,

SkryťVypnúť reklamu

- rozdávanie výrobkov na rokovaniach súvisiacich s výrobou a predajom tabakových výrobkov.

Pri analýze regulácie tabakovej reklamy podľa nového zákona je potrebné uvedomiť si, že paragraf 6 zakazuje reklamu tabakových výrobkov, a nie produktov, na ktoré sa vzťahuje definícia reklamy (produktmi sú podľa definície v zákone „tovar, služby, nehnuteľ-nosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním“).

Z toho vyplýva, že schválený zákon ponecháva priestor na aktivity spojené s komunikovaním ochrannej známky a obchodného mena, definitívne stanovisko je však potrebné prenechať analýzam právnikov.

Autor: ZUZANA MISTRÍKOVÁ(Autorka je prezidentkou Rady pre reklamu)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 826
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 077
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 876
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 743
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 546
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 395
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 051
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 798
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu