TNS na Slovensku okrem iného realizuje výskum mediálneho trhu, to znamená, že mapuje, aké finančné pros- triedky sú vynaložené na reklamu v jednotlivých médiách, a na ich vývoj, zároveň zisťuje postavenie jednotlivých médií na trhu. Spoločnosť poskytuje aj informácie o výdavkoch na reklamu, o produktových kategóriách, o najväčších zadávateľoch. Cieľom reklamného monitoringu je zmapovať reklamný trh z hľadiska správania sa jednotlivých inzerentov a uskutočniť kontrolu príslušného média pre samotného inzerenta. Pri reklamnom monitoringu je dôležité kompletne a spoľahlivo zachytiť a zmerať parametre, akými sú médium, dátum, presný čas dĺžky trvania reklamy, farebnosť reklamy v tlačových médiách, veľkosť plochy reklamy v tlačových médiách, značka + produkt, výrobca, deň v týždni, pozícia reklamy v reklamnom bloku atď. Základnou súčasťou monitoringu je aj ocenenie reklamy. K oceneniu sú použité aktuálne cenníky sledovaných médií.
Vysielanie elektronických médií (rádio, TV) je sledované plošne, nielen jeho úseky vymedzené znelkou pre reklamný čas. TV sa sleduje vizuálne, pracovník spoločnosti sleduje a nahráva TV program príslušnej TV stanice a zaznamenáva každý reklamný spot. To isté platí aj pre rozhlasové stanice. Identifikácia času odvysielania je garantovaná jeho odčítaním z časovej stopy, do ktorej je zaznamenaný tzv. presný čas. Záznam z celého dňa je spracovávaný nasledujúci deň. V popoludňajších hodinách sú dáta k dispozícii. Tlačové média sú spracovávané ihneď po doručení príslušného periodika. Monitorované sú aj billboardy, bigboardy a kinoreklama.
VÝDAVKY NA REKLAMU
NA SLOVENSKU
Objem výdavkov na reklamu v prvom polroku tohto roka dosiahol celkovo 5,84 mld. Sk, čo je o 31 % viac ako v rovnakom období minulého roka. Môžeme skonštatovať, že každoročný nárast sa zrýchľuje, pretože v roku 2000 bol nárast oproti roku 1999 len 12 %.
Výdavky na reklamu v tlači vzrástli o 12 % oproti rovnakému obdobiu v r. 2000. Celkovo klienti vynaložili v 1. polroku 2001 na inzerciu v 62 monitorovaných tituloch 1,1 mld. Sk. Veľká časť týchto výdavkov (45 % zo všetkých výdavkov) bola umiestnená v prvej päťke najsilnejších titulov, kde vedú Nový čas (128,5 mil. vrátane magazínu Nový víkendový časopis), Pravda (101,8 mil. Sk) a Sme (98,6 mil. Sk).
Reklama v rádiách s prichádzajúcim letom zaznamenala rastúcu tendenciu. Oproti máju vzrástli v júni výdavky do reklamy o 6,8 %. Najlepšiu pozíciu si od začiatku roka udržuje rádio Okey. Do tohto média celkovo vložili klienti 25 % zo všetkých výdavkov do reklamy v rádiách, čo činí približne 80,6 mil. Sk. Tesne nasleduje rádio Twist so 74,2 mil. Sk a Fun rádio 71,7 mil. Sk.
Na televíznu reklamu bolo podľa monitoringu v 1. polroku roku 2001 vynaložených 4,2 mld. Sk, pričom po-diel TV Markíza na televíznom trhu predstavuje až 85,3 %. Podiel STV (STV + a STV 2) klesol na 13,2 % a posledná je TV Luna s 1,5 %. Najviac finančných prostriedkov bolo vložených do TV reklamy, až 72,11 %. Takýto veľký podiel TV výdavkov na reklamu oproti ostatným médiám môže byť spôsobený tým, že diváci si reklamu rýchlo zapamätajú z toho dôvodu, že vnímajú reklamu vizuálne aj akusticky, čím sa zvyšuje percento zapamätania si reklamy na konkrétny produkt. Nasleduje reklama v tlači (denníky a časopisy). Tu objem vložených finančných prostriedkov predstavuje 18,86 %. Pre zadávateľov reklamy sú periodiká zaujímavé najmä z toho dôvodu, že reklama v tlači nie je nákladná v porovnaní s reklamou v TV. Nasleduje rádio s 5,52 % a billboardy s 3,51 %.
REKLAMA V ČECHÁCH
Objem výdavkov na reklamu v prvom polroku r. 2001 dosiahol celkovo 14,39 mld. Kč, čo v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka predstavuje nárast len 8,5%. Najväčší nárast oproti minulému roku bol zaznamenaný v TV (9,9 %), naopak najmenší v tlačových médiách (len 1,01 %). V Čechách nebol zaznamenaný taký veľký nárast výdavkov do reklamy ako na Slovensku. Dá sa povedať, že trh reklamy nedosahuje rastúcu tendenciu, ale skôr začína stagnovať.
Výdavky na reklamu v tlači predstavujú približne 5,56 mld. Kč, čo je 38,7-percentný podiel zo všetkých výdavkov jednotlivých médií. V Českej republike je monitorovaných 397 titulov a z tohto počtu v prvej desiatke titulov bolo investovaných 30,6 % všetkých výdavkov do tlačových médií. V tejto prvej desiatke sa nachádzali predovšetkým denníky ako Mladá fronta Dnes (570,1 mil. Kč), Magazín dnes (153,6 mil. Kč), Hospodářské noviny (139,7 mil. Kč), nasledujú Plzeňský deník, Blesk, Jihočeské listy, Právo, Lidové noviny atď.
Do rádia celkovo klienti vložili len 3,6 % z celkových výdavkov na reklamu. Z rozhlasových médií najväčší prím zohráva Rádio Impuls, kde klienti preinvestovali cca 200,3 mil. Sk, čo predstavuje 38,7 % zo všetkých výdavkov do reklamy v rádiách. Nasledujú rádio Frekvence 1 (24,9 %), Evropa 2 (15,2 %), tabuľku uzatvárajú Rádiožurnál a rádio Praha, Praha dokonca len s 1,1 %.
Tak ako na slovenskom televíznom trhu najväčší podiel predstavuje TV Markíza, v Českej republike je to TV Nova so 66 %, čo predstavuje asi 4,9 mld. Kč, nasledujú ČT1 A Prima s pri-bližne 15 %. TV3 nepredstavuje ani 5 % z celkového podielu a na konci tabuľky sa nachádza ČT2 s 0,9 %.
Podobne ako na Slovensku, aj v ČR bolo najviac finančných pros-triedkov vložených do TV. Z celkového podielu to je 51,12 %, nasleduje tlač s 38 %. Rozdiel v percentuálnom podiele medzi TV a tlačovými médiami je menší ako na Slovensku z toho dôvodu, že v Českej republike vychádza porovnaní so slovenským trhom viac periodík (monitorovaných je viac ako 390 rôznych druhov), teda sa aj viac finančných prostriedkov vkladá do reklamy v tlači. Podiel výdavkov do reklamy v outdoore (billboardy, bigboardy, kiná atď.) je 6,62 % a v rádiách predstavuje iba 3,6%.
VLADIMÍRA JAKUBECZYOVÁ, VOJTECH DENCSO
(Autori sú manažéri spoločnosti
Taylor Nelson Sofres)