ľudských zdrojov.
Cieľom každej firmy je vytvoriť takú hodnotu, ktorá prevyšuje náklady na jej vytvorenie. Každá organizácia chce byť maximálne efektívna, lepšia než konkurencia a chce svojím kľúčovým zamestnancom ponúknuť niečo viac, než ponúka práve konkurencia. Z tohoto dôvodu firma porovnáva svoje kľúčové ukazovatele, ktoré sa týkajú riadenia ľudských zdrojov s ukazovateľmi ostatných spoločností. Pre proces (alebo niečo také, ale určite nie pojem) porovnávania takých ukazovateľov sa stále častejšie používa moderný termín "benchmarking".
Teórie personálneho benchmarkingu
Čo je benchmarking?
Benchmarking je sústavný systematický proces, ktorého cieľom je porovnanie vlastnej efektívnosti z hľadiska produktivity, kvality a praxe so špičkovými spoločnosťami a organizáciami. Inak povedané, je to proces, pri ktorom firma porovnáva výsledky svojej činnosti s výsledkami najlepšej spoločnosti vo vybranej skupine či odbore a zistené rozdiely jej slúžia na analýzu svojej pozície k ďalšiemu rozvoju. Benchmarking identifikuje priestor pre potenciálne zlepšenie, ukazuje, ako toto zlepšenie implementovať a meria úspech implementácie.
Na čo slúži personálny benchmarking?
· Na formuláciu stratégie ľudských zdrojov
· Na identifikáciu možností pre zníženie nákladov v personálnom oddelení
· Na určenie služieb, ktoré by personálne oddelenie malo poskytovať a na spôsob merania výkonnosti tohoto oddelenia.
· Na reengineering personálnych procesov
· Na porovnávanie s konkurenciou (napr. politika odmeňovania, zamestnanecké výhody atď.)
· Na vytvorenie nového personálneho oddelenia
· Na prehodnotenie využívania personálneho informačného systému
Zavedenie strategického riadenia ľudských zdrojov umožňuje organizáciám harmonizovať podnikovú stratégiu so stratégiou v personálnej oblasti. Iba vtedy nadobúda riadenie ľudských zdrojov plnohodnotný význam a môže sa zodpovedajúcou mierou podieľať na dosiahnutí plánovaných cieľov.
Nástrojom strategického riadenia ľudských zdrojov je personálny audit, ktorého cieľom je poskytnutie spätnej väzby o súčastnom stave zo strany nezávislých pozorovateľov a hodnotiteľov, čo má kľúčový význam pre skvalitnenie a personálneho riadenia firmy a tým aj pre zvýšenie jej konkurencieschopnosti na trhu.
Pri projektoch, ako je audit personálneho riadenia, využívame metódu personálneho benchmarkingu, ktorej definícia je uvedená vyššie.
Niektoré spoločnosti začínajú používať pojem personálny controlling, ktorý spočíva v pravidelnom sledovaní ukazovateľov súvisiacich s personálnym riadením a personálnou stratégiou, od personálneho plánovania cez výsledky výskumu sociálnej klímy vo firme až po ukazovatele produktivity. Práve tieto ukazovatele sú porovnávané v rámci devíz a konkurenčných spoločností. Pre výpočet ukazovateľov a ich sledovaní v rámci controllingu sú stanovené štandartné definície, ktoré zaisťujú reprezentatívnosť výsledkov.
Aké sú fázy personálneho benchmarkingu?
V úvode projektu personálneho benchmarkingu sa vymedzujú jednotlivé etapy, ktoré vychádzajú z nasledujúceho štandartného modelu:
Definovať
V prvej fáze je nutné si definovať:
· cieľ (v čom nám môže benchmarking pomôcť)
· predmet porovnávania (čo chceme porovnať)
· vzor pre porovnávanie (s kým sa chceme porovnať)
· metodiku (ako budeme benchmarking uskutočňovať)
Akonáhle máme zvolený cieľ a predmet porovnávania, definujeme partnerov pre benchmarking. Na porovnávanie dôležitých ukazovateľov sú používané tri základné kategórie.
- interný benchmarking
- externý benchmarking
- funkčný benchmarking
Z vystúpenia Mgr. Martiny Šmidochovej a Mgr. Daniely Hanovej zo spoločnosti PriceWaterhouseCoopers
Súčasťou konferencie sú aj ďalšie zaujímavé témy, ktorých prehľad vám ponúkame v závere:
- Ľudské zdroje - rozhodujúci faktor konkurenčnej schopnosti ekonomiky Slovenska pri integrácii do EÚ
- Zmeny v štýle riadenia po vstupe zahraničného kapitálu
- Hodnotenie podnikových manažérskych tímov
- Vplyv zákaznícky orientovanej firemnej stratégie na ľudské zdroje
- Budovanie dlhodobo úspešnej firmy
- Ľudské zdroje v ére globalizácie a e-biznisu
- Výkonovo orientovaná firemná kultúra
- Hodnotenie, rozvoj a stabilizácia obchodného tímu
- Osobné poradenstvo pre vrcholových manažérov
- Marketingovo orientovaná firma a ľudia v nej
- Manažérske vzdelávanie - trendy a efektivita
- Meranie efektivity personálneho riadenia