Bratislava 7. novembra (TASR) - Stanovenie jasných pravidiel na rozdeľovanie finančných prostriedkov pre základné školy a školské zariadenia je podľa ministra školstva Milana Ftáčnika jedným zo zásadných reformných krokov v jeho rezorte.
Na tieto školy štát ročne vyčleňuje vyše 26 miliárd korún, ale dodnes, kým NR SR neschválila tento zákon, neboli celkom jasné pravidlá na rozdelenie prevádzkových prostriedkov. Podľa vyjadrenia ministra pre TASR zákon prináša normatívy v oblasti mzdových prostriedkov pre pedagogických a nepedagogických zamestnancov. Ďalej rozdelil prevádzkové prostriedky na tri skupiny: fixné výdavky (energie, teplo, voda), variabilné výdavky (súvisia s pedagogickým procesom, učebnicami, školeniami či čistením) a zachováva aj tzv. kapitálové prostriedky, zahŕňajúce dostavbu, výstavbu, investičné vybavenie škôl. "Zákon prináša jasné pravidlá ako rozdeliť peniaze medzi kraje, okresy a v ich rámci medzi jednotlivé školy. Posilňuje ekonomickejšie využívanie finančných prostriedkov a bude sa uplatňovať v priebehu päťročného prechodného obdobia," zdôraznil. Podľa tohto zákona budú financované školy aj po prechode na samosprávu obcí a kraje.
Poslanecké pozmeňovacie návrhy zdokonalili podobu zákona, smerovali k neštátnemu školstvu, aby sa garantovali pravidlá na financovanie cirkevných a súkromných škôl, povedal minister. Jednu schválenú zmena však vidí ako nie dobrú, poslanci ju prijali nad rámec zámeru ministerstva. Ide o to, že neštátnym školám bude možné požičať okrem hnuteľného majetku, ako sú lavice alebo vybavenie školy, aj nehnuteľný majetok bezplatne do výpožičky. Rezort to považuje za nepriamu novelu zákona o majetku štátu.
Zo zákona bude môcť rezort školstva krátiť školám štátny finančný príspevok. Ak neštátna škola vyberá pravidelné poplatky za štúdium, ktoré sú verejne a dopredu známe, tak im kráti štát príspevok zo 100 percent s porovnateľnou štátnou školou o 30 percent. Podľa ministra pre cirkevné školy to naopak prinesie istotu, pretože nevyberajú poplatky za štúdium. Ak budú dodržiavať učebné plány tak ako na štátnych školách, dostanú 100 percent toho, čo má štátna škola.
Krátiť sa budú môcť aj financie pre školy, ktoré nebudú dodržiavať učebný plán a "vymyslia si niečo nové". Školy budú zaradené do siete s iným učebným plánom a ako konštatoval minister, "riskujú to, že štát ich sankcionuje desiatimi percentami".