Prvotriednu inteligenciu poznáme podľa „schopnosti mať v hlave naraz dve protichodné predstavy“, tvrdil kedysi americký spisovateľ F. Scott Fitzgerald, „a napriek tomu fungovať“.
Podľa tejto definície je tridsaťdvaročná Cate Blanchettová, pôvodom Austrálčanka, jednou z najinteligentnejších herečiek súčasnosti. Či už sa prevtelí do predmestskej ženy v domácnosti, dedičky fabriky alebo jasnovidky: v hlave každej z Cate Blanchettových na seba narážajú - minimálne - dve návzájom si protirečiace predstavy, myšlienky a city sú do seba zakliesnené v klinči mozgových buniek. Zdá sa, že inak ako v tomto súboji si Cate Blanchettová svoje postavy ani nevie predstaviť. Napriek tomu nemožno pochybovať o tom, či fungujú. Práve Cate Blanchettová napokon v deväťdesiatom ôsmom v renesančnej dráme Alžbeta stelesnila najintrigánskejšiu vládkyňu anglických dejín.
Aj jasnovidku Annie, hrdinku Takmer dokonalého zločinu Blanchettová portrétuje s presnosťou röntgenovej snímky. Jej Annie je zdržanlivá, trošku plachá vdova z jedného z južných štátikov - a jej život prebieha na povážlivej hranici medzi týmto a oným svetom. Vychováva troch malých chlapcov, nakupuje a keď vykladá susedom karty, je to skôr kuchynská psychologička než veštica obostrená aurou.
No Annie má sny a vidiny, upadá do tranzu a občas, uprostred bežnej komunikácie, býva celkom mimo. Blanchettová predvádza bez prechodu túto premenu z obyčajnej mladej ženy na médium, jej striedanie prítomnosti s neprítomnosťou, normality a mimozmyslových skúseností. Celý jej zjav sa mení a Blanchettová v tých scénach šíri zahmlene bledú krásu spolu s výraznou zmyselnosťou, ktoré zdôrazňujú to, čo je na Annie také zvláštne.
Z tohto dôvodu sa Takmer dokonalý zločin oplatí vidieť. Nie pre kriminálny príbeh, ktorého pointu odhadnete bez akýchkoľvek jasnovideckých schopností. Hororový thriller je až príliš pohodlne uvelebený vo svojom žánri. Dej aj obrazové prostriedky sú vyprchané ako horoskopy v novinách.
Pozemskej dráhe Cate Blanchettovej jej výlet do nehmotných sfér nijako neuškodil. Čoskoro ju uvidíme ako bankovú lupičku - amatérku v Banditoch Barryho Levinsona. A hneď potom v prvom dieli Pána prsteňov Petra Jacksona ako Pani Lorienu. V ľúbostnej dráme Toma Tykwera Heaven bude hrať hlavnú úlohu atentátničky na úteku. A keďže je v šiestom mesiaci tehotenstva, ďalšie ponuky zatiaľ odmieta.
Autor: EDWIN GRASSMEIER(Autor je redaktor agentúry DPA)