
foto
Nie je zavedenie náboženstva v alternácii s etikou unáhlené? Učitelia nevedia, kto a ako bude deti učiť - nemajú osnovy, učebnice, neprešli školeniami.
Veď ich nezavádzame na celom prvom stupni, ale len v prvom ročníku, aby sa to overilo a vychytali sa neduhy, ktoré sú vždy pri zavádzaní čohosi nového. Niektoré veci sa však priebežne pripravovali, napríklad učebné osnovy.
A učebnice?
Zatiaľ nebola potreba mať učebnice na etiku a náboženstvo. Ani na druhom stupni, kde už predmety bežia, nie sú.
Prečo navýšenie o jednu hodinu?
Diskutoval som o tom s riaditeľmi škôl a viacerými odborníkmi - inak je to už dlhší čas v pedagogicko-organizačných pokynoch. Nie je to teda na úkor ničoho.
Už teraz majú prváci 21 hodín týždenne a ďalšiu im nepovolia pridať hygienici. Ide o prekročenie limitu.
Nejde o prekročenie limitu povinne voliteľných hodín.
Ale o prekročenie limitu dennej práce prvákov, ktorí už teraz pracujú viac, ako by mali.
Program prvákov, aspoň v začiatkoch, je postupné zapájanie sa do vyučovacieho procesu. A etika by nemala byť až tak o vedomostiach , ako o pestovaní postojov.
Prváci však budú musieť na hodine byť a pracovať, takže je to navýšenie ich práce o hodinu.
áno, o hodinu je navýšený celý program.
Zavádzate povinné predmety, hoci ste doteraz nevedeli odhadnúť, koľko to bude stáť. Máte už nejaké prepočty?
Odhadujeme to na niekoľko desiatok miliónov korún, rádovo možno 40 - 50. Najmä na etickú výchovu, na náboženstvo sa dá menšia časť peňazí. Zrejme len malé cirkvi, ktoré dnes neboli, budú mať nejaké hodiny navyše.
Školy nevedia, ako zabezpečiť výučbu - keď sa im hlási na etickú výchovu 36 žiakov, dvaja na evanjelické náboženstvo a jeden na katolícke. Čo majú robiť?
Pripravuje sa metodický pokyn, ktorý by mal byť hotový tento týždeň. Pri menších skupinkách si to musí zabezpečiť príslušná cirkev. Ale väčšie cirkvi už majú dlhodobo pripravený dostatok katechétov, nemal by v tom byť problém.
Učitelia i rodičia sa pýtajú, prečo sa vlastne povinné náboženstvo zavádza, keď už teraz mohli žiaci na tento predmet chodiť, ak mali záujem?
Po prvé, obsahuje to zmluva medzi Slovenskom a Svätou stolicou, a v programovom vyhlásení vlády bola uložená povinnosť, že má byť prijatá. Ja len napĺňam, čo bolo prijaté. Som presvedčený že aj deti, ktorých rodičia si neprajú, aby chodili na náboženstvo - takže si vyberú etiku, by sa mali naučiť takým ľudským hodnotám, ako je porozumenie, tolerancia a úcta k druhému. Niektorí učitelia hovoria, že jazyky sú dôležitejšie, ale podľa mňa sa to nedá porovnávať. Keď si vezmete, v akom stave je spoločnosť, zistíte, že tieto hodnoty treba dlhodobo pestovať.
Učitelia by ich aj pestovali, ale nemajú kedy, keďže musia s deťmi prebrať priveľa učiva.
Tak teraz budú mať priestor, lebo budú mať náboženstvo a etiku.
Chystáte sa vôbec urobiť pre žiakov krok smerom k skresávaniu učiva? Prijať školský zákon?
Pätnásť rokov sa ho nepodarilo prijať, nie je to jednoduché. Aj kurikulárne rozhodnutie, teda skresávanie učiva, trvá roky. Ak pôjde všetko dobre, ja proces len naštartujem. Postupnosť, ktorú som zvolil - najprv reforma financovania, potom školský zákon - považujem za potrebnú a logickú.