Prváci už teraz prekračujú záťaž, ktorú odporúčajú hygienici z hľadiska ochrany zdravia. Hoci by mali pracovať len 5 hodín denne (vrátane domácich úloh), často pracujú aj sedem hodín, teda toľko, ako dospelí. Ministerstvo školstva im teraz ešte jednu povinnú hodinu pridalo. ILUSTRAČNÉ FOTO - SME SOŇA REBROVÁ
Pridanie ďalšieho predmetu, keď sa žiaci učia o 30 až 40 percent učiva viac, ako by mali, považujú mnohí odborníci za zlý krok. "Je to ukážka nekoncepčnosti, na školský systém sa stále len niečo prilepuje. Veľmi sa tým znižuje kvalita vyučovania," myslí si Šarlota Pufflerová zo združenia Občan a demokracia. Podľa nej by sa mal vzdelávací systém meniť, "ale prirodzene, podľa toho, aká je potreba, a nie tým, že sa do starého systému vždy niečo pridá," vraví.
Marián Czére, učiteľ zo základnej waldorfskej školy, považuje za kľúčový rozpor medzi množstvom a kvalitou vedomostí. "Oboje naraz nemôžeme mať." Učiteľ podľa neho teraz nemá pri množstve učiva na výber. "Matematiku musí obmedziť na náhlivé vyplňovanie políčok pracovných zošitov, v literatúre namiesto nadviazania na svet záujmu dieťaťa reprodukovať obsahy literárnych diel a zoznamy spisovateľov, od ktorých žiak nikdy nič nečítal. A pokusy sú len okrajovým doplnkom k statickým hodinám fyziky a chémie, lebo hlavné sú definície a poučky."
Renáta Melicheríková, psychologička z Prievidze, si myslí, že pri koncipovaní osnov sa nerešpektovala vývojová psychológia detí. "Na 45-minútovej hodine majú nahustené kvantum učiva, ktoré musia pochopiť. Ich práca v škole a doma sa približuje našej osemhodinovej šichte v zamestnaní," hovorí.
Pufflerová si myslí, že je načase, aby ministerstvo školstva začalo rešpektovať odporúčania zdravotníkov a začalo deťom znižovať záťaž. "Nech zníži objem učiva a počet hodín, a tie urobí dynamickejšie."
Ešte v roku 2000 vláda schválila reformný program Milénium, na základe ktorého sa má napríklad skresať objem učiva o 30 až 40 percent. Už štvrtý rok však leží ľadom.
Minister Fronc sa rozhodol deťom ešte pridať, a to napriek tomu, že ešte pred rokom pre denník SME povedal, že rozsah školského učiva nemožno neustále rozširovať. "Snažím sa proti tomu bojovať, toto všetko predsa nemôžeme pchať do detských hláv, veď to je choré!"
(sr)